Bemutatkozott a fekete Flirt

iho/vasút   ·   2012.05.31. 17:00
kiskep

A csehországi Velim vasúti tesztpályáján nyilvánosan is bemutatták a Leo Express első intercity járművét. A cseh vasúti közlekedési piacra újonnan belépő magánüzemeltető még 2010-ben rendelt öt intercity kivitelű Flirt-motorvonatot a svájci Stadlertől. Az új szerelvények a Prága és Ostrava között állnak forgalomba, várhatóan még ez év végén. A most bemutatott jármű a Magyarországon is közlekedő elővárosi Flirt vonatok intercity változata.

Az első Leo Express Flirtöt a következő hetekben a cseh Vasúti Kutató Intézet (Výzkumný ústav železniční) szakértői vetik alá a szokásos teszteknek, megvizsgálják a jármű fékrendszerét, megmérik a kibocsátott zajszintet, továbbá elektromágneses megfelelőségi méréseket is végeznek. A velimi pályán végzett teszteket követően a járműveket próbafutásoknak vetik alá Prága és Ostrava között. A Leo Express az öt szerelvényből eddig kettőt vett át a Stadlertől, a maradék hármat a svájci gyártó az év végéig szállítja le. A tervek szerint a Leo Express a menetrend szerinti forgalomban decemberben debütálhat.

A képre kattintva galériánkban megtekintheti a Leo Express kocsiosztályainak berendezését<br>(fotók: Stadler)

A Leo Express intercity vonatain az utasok három különböző osztályon utazhatnak, a járműveken az üzemeltető kérésére prémium, business, és economy osztályokat építettek ki. Mindegyik osztályon alapfelszereltség az asztal és internetkapcsolat, melyek az utasok számára könnyebbé teszik a kényelmes munkavégzést. A kor követelményeinek megfelelően a vonatok szolgáltatásait mozgáskorlátozottak is igénybe tudják venni, míg a nagy csomagokkal utazók számára nagyméretű csomagtartókat helyezett el a gyártó. Az ötrészes (a négyrészes magyar Flirtöknél tehát hosszabb), mintegy 90 méteres Leo Flirtökben összesen 237 ülőhely van, melyekből hat a prémium osztályon, 19 a business osztályon, míg 212 (ebből négy felhajtható) az economy osztályon található. A járművek végsebessége 160 kilométer per óra.

A Leo Express egy cseh központú és tulajdonú vasúti magánüzemeltető társaság, amely a Leo Transport csoport tagjaként vesz majd részt 2012 végétől Csehország vasúti közlekedésében. A Prága–Pardubice–Olomouc–Ostrava–Bohumin vonal csak az első lépés, ugyanis a következő években a Leo Express tervei között szerepel az is, hogy Csehország más viszonylatain, illetve a környező országok vasútvonalain is járatokat indít.

A Prága–Ostrava viszonylaton ma még Nyugat-Európában is ritka verseny alakul ki, a Leo Transport ugyanis már a harmadik vasúti szolgáltató lesz a legnagyobb forgalmú cseh vonalon. Az állami tulajdonban lévő ČD hagyományos gyorsvonatok és expresszek mellett EC-ket és éjszakai vonatokat is közlekedtet Ostrava és Prága között a szomszédos államvasutakkal együttműködve. Szintén ezen a viszonylaton járnak 2005 óta a ČD billenőszekrényes Pendolino motorvonatai; a SuperCity névre keresztelt vonatok kényelméért tetemes pótdíjat kell fizetniük az utasoknak.

Kényelemben mindenképpen, jegyárban azonban nehezen állja a versenyt a SuperCity a magánvasúti konkurenciával szemben<br>(fotó: Tevan Imre)

Az első magánvasúti versenytárs Student Agency volt, amely nemzetközi autóbuszjáratainak sikereit követően alapított vasúttársaságot RegioJet néven. A cég az olasz FNM (Ferrovie Nord Milano) magánvasúttól vásárolt öt 163-as sorozatú villanymozdonnyal, azaz a Csehországban már jól ismert Pershingekkel és felújított személykocsikkal vette fel a forgalmat.

A RegioJet sárga színvilága igen feltűnő, ám gyakori tisztítást igényel<br>(fotó: Tevan Imre)

A viszonylag rövid, rendszerint négykocsis vonatok minden kocsijában külön vonatkísérő fáradozik az utasok kiszolgálásán. A RegioJet kétórás ütemes menetrend szerint indít vonatokat, az internetes jegyvásárlás során a szabadon maradt helyek számát is látja az utas.

Az új piacra lépők és az államvasút versenyében feltehetőleg döntő szerepe lesz a tarifapolitikának. A ČD expresszvonataira jelenleg 230 koronáért (2700 forintért) válthatunk másodosztályú, teljesárú jegyet Prága és Ostrava között. Ha három és fél óra helyett 24 perccel rövidebb menetidőt szeretnénk, a magasabb komfortfokozatot kínáló SuperCity vonatokon 424 koronát (csaknem 5000 forintot) kell fizetni. A RegioJet egységes tarifája szerint a vonatjegy ára 11,3 euró, azaz 3400 forint – a szolgáltatás jóval olcsóbb, ám csak hat perccel lassabb a SuperCitynél. A Leo Express tarifáit egyelőre nem hozták nyilvánosságra, ám honlapján fapados jegyárakat ígér a vasúttársaság.

Kapcsolódó hírek