Bemutatkozott a Trenitalia legújabb ETR-sorozata

iho   ·   2013.04.08. 10:45
400px_frecciarossa

Az AnsaldoBreda pistoiai egységében március végén rántották le a leplet az első ETR 1000-es szerelvényről. Az AnsaldoBreda és a Bombardier által közösen gyártott első Frecciarossa-vonat a Pietro Mennea nevet kapta a március 21-én elhunyt olasz rövidtávfutó emlékére. (Mennea még az 1980-as moszkvai olimpián szerzett 200 méteren aranyérmet. 1979-től tizenhét éven át ő tartotta a szám világrekordját.) Az avatóünnepségen számos vezető tiszteletét tette, köztük az Olasz Vasutak (FS) vezérigazgatója, az AnsaldoBredának és az anyavállalat Finmeccanicának vezérigazgatói, valamint a Bombardier olaszországi ágának vezetője is.

A Trenitalia még 2010 őszén írt alá egy 1,2 milliárd euró értékű szerződést a Bombardier Transportation és az AnsaldoBreda által alkotott konzorciummal ötven nyolckocsis, nagy sebességű villamos motorvonat beszerzéséről. Az Olasz Vasutak személyszállító leányvállalata az olasz–kanadai konzorcium olcsóbb ajánlatát találta jobbnak a tenderen szintén induló francia Alstommal szemben. Ezzel a Trenitalia vált a Bombardier Zefiro vonatok V300-as változatának első megrendelőjévé. Az egyenként megközelítőleg 31 millió eurót (körülbelül 9 milliárd forintot) érő Frecciarossa-szerelvények megtervezése a Bombardier Zefiróinak és az AnsaldoBreda V250-es vonatainak egyfajta fúzióját, együttes továbbfejlesztését képviseli.

Az első elkészült ETR 1000-es sorozatú Frecciarossa<br>(forrás: International Railway Journal)

A Trenitalia közleménye szerint a Frecciarossa-vonatok igazi egyediségét az aerodinamikai szempontból eredeti, áramvonalas tervezés hatékonysága adja. A Vörös Nyilak formaterve a rendkívüli kifinomultság és elegancia jegyében született, miközben szem előtt tartottak számos kényelmi, térkihasználási és esélyegyenlőségi szempontot is.

A leginkább valamilyen mérgeskígyóra emlékeztető ETR 1000-es sorozat képes elérni a 400 kilométeres óránkénti sebességet is, de az olasz nagysebességű vasúthálózat megfelelő szakaszain „csak” a háromszázhatvanas utazósebesség lehet a száguldás vége. A Frecciarossa-vonatoknak köszönhetően Róma Termini pályaudvara és Milánó központi pályaudvara között mindössze két óra tizenöt percre csökkenhet a menetidő, az olasz főváros Tiburtina állomása és a milánói Rogoredo állomás közötti utazási idő pedig egy perccel két óra alatt maradhat.

A 202 méter hosszú, 9800 kilowatt teljesítményű Vörös Nyilakat a szerelvény két végén található vonófejek gyorsítják 0,7 méter per másodperces gyorsulással. A vonatok fékezési mutatója is kiemelkedően jó: az 1,2 méter per másodperces értékkel hatékony és rövid úton megvalósítható a lassulás. Fékezés közben pedig a felsővezetékbe táplálnak vissza áramot, napjaink modern vasúti járműveitől elvárt módon. Az ETR 1000-esek utasterében 469 ülőhely és két kerekes székes hely várja az utasokat. Mivel mind az AnsaldoBredának, mint a Bombardiernek fontos a környezetvédelem, ezért a Frecciarossáknál is számos környezetbarát megoldást alkalmaznak: a felhasznált anyagok 85 százaléka újrahasznosítható, sőt, 95 százalékuk megújítható.

A legújabb ETR-ek demópéldánya még 2012 nyarán<br>(fotó: Paolo Fanelli)

A Trenitalia célja, hogy szinte az összes nyugat-európai államban közlekedhessenek a Vörös Nyilak. Terveik szerint az ETR 1000-es szerelvények elsősorban Franciaországba, Németországba, Spanyolországba, Ausztriába és Svájcba járnának át, de a listán szerepel még Belgium és Hollandia vasúthálózata is. Ezt nagyban elősegíti az is, hogy a Frecciarossák „ismerni” fogják mind a négy áramnemet, azaz a 25 kilovolt 50 hertzes és a 15 kilovolt 16,7 hertzes váltóáramot, valamint a három és a másfél kilovoltos egyenáramot is. A nemzetközi közlekedéséhez felszerelik a vonatokat az ETCS és az ERMTS vonatbefolyásolási rendszerekkel is.

Az új Frecciarossa típusengedélyének megszerzése már folyamatban van. A menetrend szerinti első, ETR 1000-es szerelvényből kiállított vonatokat 2014-ben tervezi elindítani a Trenitalia – számol be az International Railway Journal.

Kapcsolódó hírek