Berlin Brandenburg: teljes üzem csak 2015-ben!
Folytatódik a végtelen történet, a jelek szerint nemhogy idén, de jövőre sem adják át Európa legújabb nagyrepterét, illetve talán csak egy móló lép majd működésbe a Berlin Brandenburg nemzetközi légikikötőben – adja hírül az Aviation Week. A szaklap számításai szerint – nem könnyű végiggöngyölni a történetet – immár ez a negyedik, több hónapos vagy féléves, netán annál is hosszabb halasztás a kontinens egyik legjelentősebb, de mondhatni legszerencsétlenebb légiközlekedési beruházásának életében, amelyet eredeti tervek szerint 2011-ben kellett volna megnyitni.
Helmut Mehdorn, aki valamikor a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn, majd az Air Berlin főnökeként rázta gatyába a nehéz helyzetbe került cégeket, januárban vette át a Brandenburg International vezetését, de az átokverte reptér átadását felgyorsítani ő sem tudja. A legutóbbi hivatalos verzióról, miszerint októberben indult volna meg a forgalom, már szinte senki sem beszél, de Mehdorn most a helyi sajtót úgy tájékoztatta, hogy a megnyitás plusz két-három hónapot, netán egy fél évet is csúszik. Mehdorn nyilatkozata mögött nyilván az a megfontolás húzódik, hogy a téli menetrendi időszakra talán nem is érdemes rohammunkában rendbe hozni a dolgokat, inkább menne a vezér biztosra, és a tavaszi/nyári váltásra, az akkor várható fokozott forgalomra lenne valóban készen végre a létesítmény. De úgy tűnik, ez a menetrend sem reális.
Mehdorn azt tervezi, hogy az új terminálépület északi mólóját mindössze maximum napi tíz járatra beüzemeli, hogy lepróbálhassa a fogadóépület berendezéseit, ugyanakkor ez sem lesz egyszerű, ehhez is előre kell hozni bizonyos beruházási részeket, ugyanis a mólóhoz egyelőre nem tartoznak check-in pultok, és a biztonsági vizsgálat helyszíneit sem építették még ki.
Az egész beruházásra nézve továbbra is hiányoznak a legfontosabb hatósági engedélyek, ezért sem lehet 2014 tavasza előtt beindítani teljes egészében az új repteret, állítja a szaklap, amúgy ezt a dátumot már tavasszal is valószínűsítették a kiszivárgott hírek. De most már arról van szó, hogy a teljes forgalom csak 2015-ben indulhat be Észak-Európa legnagyobb légikikötőjében.
Hogy komoly bajok vannak a repülőtér építéssel, az akkor lett először nyilvánvaló, amikor a beruházás félidejénél le kellett cserélni a teljes tanácsadó testületet, majd kiderült, hogy a hatóság nem hajlandó engedélyezni az addig kiépített tűzvédelmi rendszert. Aztán olyan részletproblémák kezdtek felbukkanni, amelyek fényében az is kiderült, hogy az igazgatóságnak arról sincs pontos képe, mi az, ami végleg elkészült, és mi az, ami hiányzik még a beruházásból. Tavaly alig történt konkrét építési munka a reptéren, viszont bizonyos részeket vissza kellett bontani, hogy újra megvizsgálhassák a már elkészült rendszereket.
2012-ben új igazgatótanács vette át az irányítást, Mehdorn mellett sikerült megnyerni egy sikeres reptérépítőt is: Horst Amann irányította a már átadott frankfurti negyedik pálya beruházását. Ugyanakkor az Aviation Week belső forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a vezető testületen belül továbbra sincs egyetértés a jövőről, és épp a két csúcsvezető véleménye mentén kerültek szembe az igazgatótanács tagjai. Mehdorn a gyors, de részleges beüzemelést szorgalmazza, Amann viszont azt mondja, hogy nagyobb dimenziókban, de később kellene életre kelteni a repülőteret, vagyis amikor már tényleg kész.
Idén év elején húszezer egységet tartalmazó hibajegyzékről írtak a német lapok. A jelenlegi becslések szerint a 2014-es indulás is csak az északi mólóra lesz érvényes. A teljes reptéri üzemeltetést 2015 előtt azélrt nem lehet elképzelni, mert a tűzvédelmi rendszer átépítése legalábbis a jövő év végéig elhúzódik majd, és ha ezzel párhuzamosan el is készül minden más, hónapokba telik, amíg megtörténnek a szükséges tesztek, meglesznek a szükséges engedélyek.
A reptér átadásának csúszása tovább tetézi a légitársaságok bajait. A Lufthansa is elégedetlen, de legalább eddigi saját hubjai rendben működnek Frankfurtban és Münchenben, igaz, számára is fontos lenne a berlini nyitás, például a mostani gyűjtőrepterek éjszakai korlátozásai miatt. Az Air Berlin számára a legveszélyesebb a halasztás, mert itt szerette volna kiépíteni és működtetni új központját. A légitársaság már korábban jelezte, bírósági úton hajtja be a repülőtéren az emiatt keletkezett károkat, veszteségeket, mert a tervezett hálózatbővítést képtelen végrehajtani.
Berlin-Tegel már kapacitása elméleti határain túl üzemel, szükség-terminálokkal próbálja megoldani a forgalmi problémákat. Ugyancsak nem bővíthető Schönefeld, ugyanis Schönefeld bővítése nem más, mint maga Berlin Brandenburg: az új terminál és az új pálya a schönefeldi termináltól és pályától délre épült, és a meglévő és megmaradó schönefeldi beton révén tarthatna fenn Berlin Brandenburg kétpályás üzemet.