Búcsú a PeCsától: egy repülőmúzeum utolsó képei
Nem verték túl nagy dobra, különben is, már többször volt úgy, hogy végleg bezárják, volt, hogy szezonban is zárva tartott, de most a döntés végleges, és hamarosan buldózederekkel lesz nyomatékosítva. A Liget Budapest projekt kormánybiztosa, Baán László portálunknak még márciusban nyilatkozott a várható történésekről: a Petőfi Csarnokot lebontják, a helyén épül az új Nemzeti Galéria.
A benne lévő repüléstörténeti gyűjtemény sorsáról a kormánybiztos az interjúban még több verziót említett: lehet, hogy Ferihegyre kerül, lehet, hogy Budaörsre. A kormányszintű döntéseket erről és a Közlekedési Múzeum többi értékeinek elhelyezéséről áprilisra ígérte Baán László, de azóta sem hallani semmi biztosat.
„Ömlesztett” A terv, a B tervekhez pénz is kelleneÁprilisban Baán és a múzeum vezetői sajtótájékoztatót tartottak, amelyen a vasúti, a közúti és az egyéb gyűjtemények elhelyezéséről már konkrétumok is kiderültek, de a repülési anyag sorsáról a kormánybiztos nem mondott semmit, a konkrét kérdésekre sem válaszolt, de szavaiból egy olyasfajta elképzelés rajzolódott ki úgymond A tervként, hogy ezeket az értékeket a „nagy tömegű dolgok”, vagyis mozdonyok, villamosok, HÉV- és egyéb szerelvények, buszok számára kialakítandó külön kiállítóhelyre szállítanák el: feltehetően az Északi Járműjavítóba. Vagyis a repülési gyűjtemény vagy raktározva lesz, vagy „ömlesztve”, más gyűjtemények darabjaival egy térben lenne bemutatható, nyilván ez is csak a kollekció egy részére vonatkozna.
A B terv talán még most is valamelyik repülőtéri megvalósulás, amelyről Baán is azt mondta, ez lenne a legméltóbb környezet a repüléstörténeti múzeumnak, csakhogy van egy apró bökkenő, az, hogy mindkét reptér magántulajdon, vagy legalábbis nem az államé, tehát nem lehet egyszerűen kormánydöntéssel elkülöníteni belőle területet vagy épületet: a dolog netán pénzbe is kerülne.
Vagyis egyelőre hivatalosan semmiféle döntésről nem született híradás. Ami feltehetően azt jelenti, az áprilisra ígért döntés most sem született meg.
De a bontási végzés végleges, vagyis vasárnap utoljára sétálhattunk végig a – hivatalos nevén – Repülési és Űrhajózási Állandó Kiállítás gépei, motorjai és hajtóművei, szimulátorai, irányítópultjai, egyenruhái és más érdekes relikviái között. Nem voltunk egyedül, sőt, viszonylag népes volt a csarnok, több repülőklub pilótái is eljöttek elbúcsúzni a gyűjteménytől, az idő komolyabb felszállásokra úgysem volt alkalmas... Az iho/repülés csapata pedig elkészítette ennek a kiállításnak az utolsó fotógalériáját.
Tervek, felhívás a repülőklubokhoz: mindenki döntésre vár...Portálunk megkérdezte mind a Goldtimer Alapítványt, mind a Légiközlekedési Kulturális Központot, tudnak-e arról, hogy valamilyen döntés született volna a Petőfi Csarnokban lévő gyűjtemény további sorsáról. Mind a Goldtimer alapítója, Hajdú Károly (Fedő), mind az Aeroparkot üzemeltető nonprofit szervezet ügyvezetője, Somogyi-Tóth Gábor elmondta, ismereteik szerint még nem dőlt el, hová kerülnek a magyar aviatika kincsei.
A Goldtimer vállalja, hogy szakszerűen megőrzi és Budaörsön tartja kiállítható állapotban a kollekciót, az LKK ugyanezt a reptérkezelő Budapest Airporttal együttműködve Ferihegyen képzelné el, de egyelőre egyikükkel sem közölték, milyen tervet valósítanának meg a projekt illetve a kormány részéről. Az Aeroparkban lévő Il-14-est gondozó Magyar Repüléstörténeti Értékmentő Egyesület vezetője, Zsaludek Endre biztosította az iho/repülést, ha felkérést kap a csapat, részt vesznek a szakszerű szétszerelésben, szállításban, az anyag megmentésében.
Az utolsó kiállítási nap látogatói között volt az Opitz Nándor Repülőklub csapata is, vezetőjük, Vámosi Miklós az egész repülőtársadalomnak szóló felhívást küldött az iho/repülés szerkesztőségén keresztül. „Beszélgetéseink közben merült fel, hogy milyen hasznos lehet(ne), ha a most bezáró kiállítás gépeinek szakszerű szétszerelésében, szakszerű mozgatásában a múzeum segítségére lehetnénk. Természetesen csak a saját tagjaink nevében mondhatom – de ismerve a társklubok tagságának hozzáállását úgy gondolom ők is szívesen és önkéntes társadalmi munka keretében szívesen segédkeznének a közös múltunk emlékeinek és értékeinek megőrzésében.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!