CNG: a legvonzóbb alternatíva Magyarországon
Negyedik alkalommal rendezték meg június 2–3-án a gödöllői Szent István Egyetemen a CNG&LNG Konferenciát és Kiállítást. A rendezvényen húsznál is több személyautó, haszonjármű, kompresszor és töltőeszköz mutatkozott be a nagyközönségnek. Az esemény fontosságát tükrözi, hogy az új Mercedes-Benz Citaro gázbusz, valamint az Audi A3 g-tron CNG, továbbá a Volkswagen Golf TGI CNG változata is itt tartotta magyarországi premierjét.
– Hazánkban robbanásszerű fejlődés előtt áll a gázközlekedés, melyet az elmúlt egy év fejlesztései és beruházásai is igazolnak – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
Egy friss számítás szerint, ha már a mai naptól gázüzemű járművekre váltanánk, akkor idő előtt lehetővé válna a 2030-ra kitűzött uniós célkitűzés teljesítése, amely szerint tizennégy éven belül harminc százalékkal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Nem csak ez, hanem az elmúlt egy évben történt jelentős beruházások, fejlesztések, valamint a nemrég beharangozott jogszabály-változások is szolgáltattak beszédtémát a hazai gázközlekedésben érdekelt üzemeltetők, szolgáltatók és gyártók számára.
A IV. CNG & LNG konferencia számtalan járműpremiernek adott helyet. Első ízben volt látható a Mercedes-Benz Citaro sűrített földgázzal (CNG) hajtott változata. Az autóbusz hajtásáról egy vadonatúj, kizárólag bio- és földgázzal üzemeltethető 7,7 literes, hathengeres erőforrás gondoskodik. A személyautók közül a rendezvényen a CNG-vel hajtott Audi A3 g-tron, a hetedik generációs Volkswagen Golf TGI, a Skoda Citygo, valamint egy kettős üzemű Volvo V70 Bi-Fuel volt látható először Magyarországon. Ezek rendkívül gazdaságos és környezetbarát típusoknak számítanak, hiszen a Volvo kivételével mindegyik szén-dioxid-kibocsátása jelentősen 100 g/km alatt marad, a Škodáé pedig a 80 g/km értéket sem éri el, amely így az utolérhetetlen 10 Ft/km üzemanyag költséggel ér fel.
Jelentős fejlesztések a közlekedésbenAz utóbbi időszakban jelentős előrelépés történt a tömegközlekedésben a károsanyag-kibocsátás csökkentés terén. A fejlesztések sorát Kaposvár kezdte, tavaly ősszel a somogyi megyeszékhely negyven CNG-üzemű vadonatúj autóbuszt állított forgalomba. Miskolcon pedig az év elején hetvenöt busszal fiatalodott az autóbuszpark. Nyíregyháza viszont a közelmúltban hirdetett eredményt közbeszerzési tenderén, melynek köszönhetően negyvenegy új CNG-busszal gazdagodhat a város buszflottája. A korábbi beszerzéseknek köszönhetően ugyanakkor a fenti városokon kívül Budapesten hetvenegy, Szegeden negyvenegy, Zalaegerszegen pedig tíz gázbusz van forgalomban.
– A sűrített földgázzal (CNG) üzemelő járművek a dízelesekhez képest nagyságrendekkel kevésbé terhelik a környezetet. Ráadásul előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínálnak hatékony megoldást a tüdő és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó időelőtti elhalálozásokért felelős szilárd-részecske kibocsátás-mentes üzemre – jegyezte meg Domanovszky Henrik. A fejlesztéseket és az ehhez kapcsolódó sikereket a szakma is elismeri. A mintegy harminc tagot tömörítő Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület által alapított díjat, az év során forgalomba helyezett legnagyobb gázüzemű járműflotta elismeréséül Reinhard Faderl, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója vehette át Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésfejlesztési Operatív Programokért felelős, helyettes államtitkárától.
Jelentős infrastruktúra-fejlesztésA konferencia másnapján a magyarországi LNG-infrastruktúra fejlesztését előirányzó 17 millió eurós összértékű PAN-LNG fejlesztési projekttel kapcsolatos tanulmányokat ismertették részletesen. A PAN-LNG tanulmány többek között a földgázhajtású járművek technológiájának jövőképén túl ismerteti a bio- és földgáz alapú közlekedés elterjedésével együtt járó társadalmi-környezeti előnyöket is. – Mérésekkel bizonyítottuk, hogy a gázüzemű járművek károsanyag-kibocsátása, különösképpen a világot felkavaró nitrogénoxid terén akár százada is lehet egy korszerű dízel járműének. Az üzemeltetők most azt is megtapasztalhatják, hogy a gázüzemű járművel olcsóbb közlekedni, tehát megéri áttérni – emelte ki a Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke és a PAN-LNG Project koordinátora.
Biogáz, mint kiugrási lehetőségA PAN-LNG Projektnek nemcsak az a célja, hogy fejlessze a hazai LNG töltőinfrastruktúrát, hanem kiemelt feladatként kezeli a cseppfolyósított földgáz (LNG) hazai előállítási lehetőségének megteremtését is. Mindez önmagában hordozza az import energia kiváltását, hazánk külkereskedelmi mérlegének javítását. Emellett azonban a tanulmány készítői reális lehetőségként tekintenek a biogáz alapú üzemanyag előállításra is. – A hazai biogáz-előállítás fejlesztése azért is kiemelt fontosságú, mert ezáltal az energia körfolyamat egészére nézve értelmezhető, akár teljesen nulla széndioxid-kibocsátást érhetünk el, ráadásul bármely járműkategóriában – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.
Fővárosi sikerekAz ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. szakmai irányítása alatt álló FŐGÁZ kezdeményezésére 2009-ben hat vállalat szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy – gazdaságossági alapokon nyugvó üzleti modell kidolgozását követően – CNG járműveket állít üzembe. A FŐGÁZ vállalta, hogy megteremti a járművek töltéséhez szükséges infrastruktúrát, ennek érdekében már két közforgalmú és egy üzemi töltőállomást üzemeltet Budapesten. Hazánkban ugyanakkor összesen Magyarországon jelenleg nyolc nyilvános CNG-töltőállomás üzemel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!