Dubaj, katonai repülés: nem volt bombaüzlet

iho/repülés   ·   2011.11.18. 20:30
nyito

Igaz, ez legalább az Eurofighter-konzorcium újabb exportsikerét jelzi: Omán légiereje erősödik majd az egy századnyi, Tranche 2-es sorozatba tartozó Eurofighter Typhoonnal. A gépek új gyártásúak és egyelőre nem tudható pontosan, hogy ezeket a vadászgépeket külön Ománnak gyártják le, vagy ismét a Brit Királyi Légierő állománya helyett kerülnek a Közel-Keletre. A költségvetési megszorítások között vergődő brit védelmi minisztérium talán nem is annyira bánná, ha London helyett Muscat fizetné ki.

A polgári gépek piacával ellentétben a vásár legnagyobb híre nem is egy értékesítés, hanem egy már szinte biztosnak hitt üzlet meghiúsulása volt. Mint azt korábbi cikkünkben már jeleztük, a Dassault minden bizonnyal elveszítette a 60 gépes egyesült arab emirátusokbeli megrendelést. A Rafale F3-as helyett így már nyílt tenderen dől el az üzlet, melyre a Boeing (F–15SE Silent Eagle, F/A–18 Super Hornet International), a Lockheed Martin (F–16E/F Desert Falcon) és a Eurofighter-konzorcium kapott meghívást. Döntés 2012 második felében várható.

Mirage 2000-9: mégsem Rafale lesz a cseretípus? <br>(fotó: flightglobal.com)

Szintén üres kézzel távozott a Boeing, mely a továbbfejlesztett AH–6i könnyű támadóhelikopter tényleges első vásárlóját szerette volna Dubajban bemutatni. Ez nem sikerült, így csak annyit tudtak megerősíteni, hogy a bejelentésre hamarosan sor kerül, akár már november végén. Elsőként ugyan Jordánia jelezte érdeklődését a típus iránt, de még nem zárultak le az üzleti tárgyalások. Szaúd-Arábiával kapcsolatban pedig még hónapokig tartó egyeztetések, tárgyalások várnak a Boeing üzletkötőire.

Az AH–6i egyelőre megrendelő nélkül maradt <br>(fotó: yahoo.co.kr)

Optimista nyilatkozatával tűnt ki az orosz MiG iroda: bejelentette, hogy 2-3 afrikai és ázsiai országgal folytat tárgyalásokat a MiG–29/35 család típusainak értékesítéséről. Emellett nem tettek le a kelet-európai országokról, közöttük nevesítve Magyarországról sem. A már ismert információkat megerősítve közölték, hogy a NATO-tag Horvátországban is versenybe szállnak a MiG–21bisz-ek lecserélésekor. A MiG standján egy MiG–29-es kabin köré épített szimulátor is kipróbálható volt, melynek speciális projektorai 3D-s szemüveggel használva igazi térélményt nyújtottak az alkalmi pilótáknak, akár egy szimulált légiutántöltés közben is. A konkrét üzletek között említették a Malajziával megkezdett tárgyalást a maláj MiG–29N/UB-k élettartamának meghosszabbításáról és a gépek modernizálásáról. Több más országnak, így Magyarország mellett Bulgáriának, Lengyelországnak, Romániának és Szlovákiának is felkínáltak hasonló csomagot, amely a radarrendszer és az elektronikai harci rendszer, a fegyverzet modernizálásával, légiutántöltő képesség beépítésével és persze a lerepülhető órák számának megnövelésével járna. A MiG várakozásai szerint még idén „több tucat” MiG–29K és kétüléses KUB többfeladatú hajófedélzet vadászgépet fog rendelni az orosz haditengerészet.

A Sikorksky a szomszédos Szaúd-Arábiával kötött meg egy fontos üzletet. A cég a királyi szaúdi hadsereg már meglévő UH–60A Black Hawk többfeladatú helikoptereit építi át és modernizálja az UH–60L változatnak megfelelően.  A projekt 12 Black Hawkot érint, amelyek az amerikai hadseregnél végrehajtott modernizációs programhoz hasonlóan változnak majd át modernebb UH–60L-lé. A gépek új, nagyobb teljesítményű GE T700–GE–701D hajtóműveket, illetve digitalizált pilótafülkét és műszerfalat kapnak, teljes elektromos újrakábelezés mellett.

Végül érdemes megemlíteni az olasz „díszvendéget”, az Olaszországban éppen a napokban hivatalosan is hadrendbe állt Alenia Aermacchi M–346 két hajtóműves sugárhajtású gyakorló- és könnyűtámadót. A repülőgépet nem titkoltan több közel-keleti állam számára is szeretnék értékesíteni, mint a közelmúltban és a jövőben beszerzett 4+ generációs vadászbombázó repülőgépek előtti, haladó kiképzés legmodernebb rendszerét. A modern, digitális pilótafülkének és az avionikai rendszernek, a fly-by-wire irányításnak köszönhetően a gép „megtanítható” több típus jellemző viselkedésére, és akár irányított fegyverek szimulált használata is végrehajtható. A legtovább Izraelben jutottak a tárgyalások, de éppen a napokban érkeztek újabb hírek az üzlet előtt tornyosuló friss akadályokról.

A főszerepet végül a 777-esek kapták az idén  <br>(fotó: dubaichronicle.com)

Az elmúlt esztendők óriási fegyverbeszerzései után most egy csendesebb Dubaj várta a látogatókat. Igazi fellendülést a szakértők csak az 5. generációs, nehezen észlelhető repülőgépek elterjedésétől és a pilóta nélküli harci gépek hadrendbe állásától várnak. A számításokat persze felülírhatja egy Irán elleni támadás, de erről inkább csak a háttérbeszélgetéseken esett szó.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.