Döcög a Volán-társaságok regionális átalakítása
Az év végén lejár a vidéki városokban az autóbuszos közlekedést fenntartó vállalatok közszolgáltatási szerződése. Az új pályázatokat még a nyáron meg kellene hirdetni ahhoz, hogy az új feltételek szerint kezdődjön meg – esetenként folytatódjon – a vállalatok működése – olvasható a Magyar Hírlap hétfői cikkében.
Mint arra számítani lehetett, a Volán-társaságok regionális szintű átalakítása nem megy zökkenőmentesen, a napilap értesülései szerint előkerül egy B terv is. A közlekedési kormányzat eredetileg azzal számolt, hogy 23 vidéki központú Volán-vállalatból – a fővárosi székhelyű Volánbusz kivételével – öt vagy hat regionális társaság alakul. Ilyenformán a kormányzat elvárásai szerint egyszerűbb és olcsóbb lenne a működés, kevesebb központ maradna, mint eddig. A megyék ugyanakkor nem szívesen adnák fel eddigi önállóságukat az autóbuszos közösségi közlekedésben, s ez kissé átírhatja a terveket. Így megalakulnának az új központok, és ezek irányítása alá kerülnének kvázi leányvállalatként a jelenlegi megyei Volán-társaságok. Az észak-magyarországi régióban például a jelenleg is legnagyobb Borsod Volán lenne a központ, ide kerülne az irányítói apparátus, de megmaradnának a megyei autóbuszos cégek is.
Ami viszont mindenképpen időszerű lenne, az a közszolgáltatási szerződések meghosszabbítása. A helyi szintű autóbuszos közlekedésben, ami mintegy száz vidéki város közszolgáltatását jelenti, az év végén lejárnak ugyanis a megállapodások. Ez pedig azt feltételezi, hogy júliusban, de legkésőbb augusztusban meg kellene hirdetni a pályázatokat ahhoz, hogy az új – vagy éppen a régi – szolgáltatók meg tudják kezdeni a működést. Maga a pályázat lebonyolítása is időigényes lehet – számításba kell venni azt is, hogy a vesztes megtámadja a pályázatot –, másrészt viszont autóbuszokat is be kellene szerezniük az új szolgáltatóknak.
Abban az esetben, ha jelenleg működő cég nyerne meg közszolgáltatói pályázatot, még egy ideig maradhatna a járműpark. Figyelembe véve azonban, hogy a vidéki városok többségében az autóbuszpark nem éppen a legfiatalabb, mindenképpen új beszerzésekre is szükség lenne. A közszolgáltatási szerződéseket tíz évre köthetnék meg az önkormányzatok. Ezek a szerződések viszont érvényben maradnának az autóbuszos közösségi közlekedési piac megnyitásakor, amelynek időpontját az Európai Unió 2016. január 1-jében határozta meg. Ez némi védettséget jelent a hazai autóbusz-vállalatoknak.