Dubai-Auckland: a leghosszabb járat nyitánya 380-assal

iho   ·   2016.03.06. 16:15
cim

Új fejezet a világ leghosszabb légi útvonala című vetélkedésben: az Emirates az eredeti tervekkel ellentétben nyitásként egy A380-asát küldte Dubaiból Aucklandbe, a következőkben Boeing 777-200-asokat használ a napi repülésekre. Az első odaút a tervezett 16 óránál jóval rövidebbre sikerült, 14 óra 40 percig tartott, a visszaút már 17 óra 15 percig, a tartós és erős nyugati szelek miatt. Amint azt a társaság közleménye is írja, a kéthajtóműveseken három osztály várja az utasokat, 216 economy, 42 ággyá alakuló Business Class ülés és nyolc First Class lakosztály.

Ezzel a második helyre szorult a Qantas eddigi csúcsjárata, a Sydney–Dallas, sőt, március 31-étől már csak harmadik lesz, amikor az Emirates életre kelti a Dubai–Panama City vonalat. Eredetileg ezt már február elsejére tervezték, de ha beindul, a Qantaséhoz képest tíz egész mérfölddel lesz hosszabb...

A közvetlen járat nyitánya Aucklandben

Az airwaysnews elemzése ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a távolság és a repült idő szerinti helyezés nem biztos, hogy tökéletesen egybeesik a rekordok listájával, pláne ha ilyen kicsi a különbség a távolságban. A tényleges blokkidőt viszont (fékoldástól parkolófékig), mint azt a Dubai–Auckland járat esetében is láthattuk, meghatározhatja a szélerősség, így ha a várható lerepült időt tekintjük, akkor a Dubai–Panama hosszabb lesz körülbelül húsz perccel. A Qantas pedig, megint csak repült idő szerint, az ötödik helyre szorul a Delta Johannesburg–Atlanta illetve a Saudia Dzsidda–Los Angeles járata mögött, a másik kettő 16 óra 55 percig tart, a Qantasé öt egész perccel rövidebb. Persze mindehhez képest a repült időt még rengeteg minden más befolyásolhatja, például a gép felszálló tömege, terhelése, illetve más tényezők, mondjuk egy vihar, vulkánkitörés vagy háborús helyzet, ami miatt másképp kell tervezni az útvonalat. Az mindenesetre feltűnő, hogy a Qantas és az Emirates amerikai járatait, a Sydney–Dallas és a Dubai–Los Angeles kivételével, amelyeken a kétszintes Airbus-óriás jár, vagyis az első tíz szuperhosszú járatból nyolcat Boeing 777-esekkel repülik a társaságok, illetve júniustól a United a San Francisco–Szingapúr vonalon a 787-900-ast használja majd.

A SIA első 350-ese a betonon...

Innentől kezdve válik még izgalmasabbá az a hír, hogy a Singapore Airlines, amely valaha két járatával is stabilan vezette a rekordokat, most kapta meg az első A350-esét, amely típus a légitársaság fontos új eszköze lesz nemcsak a hálózata gazdaságosabb fenntartásában, hanem a rekord visszaszerzésében is: igaz, ez még a jövő zenéje. A most átvett első 350 XWB még a „normál” típusa lesz a kéthajtóműves európai szélestörzsűnek, először Ázsián belüli járatokon dolgozik majd a gép, majd a következő beérkezővel együtt májusban kezdenek a Szingapúr–Amszterdam útvonalon.

2018-ban azonban a cég üzembe állítja az első ULR változatot, amellyel újraindítja a Szingapúr és New York közötti közvetlen járatát, amit valaha a már kisorolt 340-esekkel repült, csökkentett utasszámmal, csak prémium konfigurációban, méregdrága jegyekkel, mégis sikeresen. A négyhajtóművesekkel azonban még így sem lehetett gazdaságosan üzemeltetni a vonalat.

...és a levegőben

Mint erről korábban írtunk, a hét Ultra Long Range 350-es viszonylag kevés változtatással repül majd a jelenlegi alaptípushoz képest, a felszállósúlyát kell megemelni 268-ról 280 tonnára, a 141 ezer liternyi kerozin-kapacitást 165 ezer literre, az ülések száma ez esetben is kevesebb a „csak” 15 órás utakra tervezett típusokhoz képest, vagyis 300 helyett 170 lesz.

Ami pedig a jövőt illeti: a légitársaság tervezi a nagyobb kapacitású, 400 személyes új változatban készülő Boeing kéthajtóműves, a 777-9 beszerzését, az Airbus azonban ehelyett is szeretné a maga típusát csatasorba állítani: az európai cég eladási főnöke, John Leahy nyilván nem véletlenül épp az első SIA 350-es átadása napjaiban jelentette be, a cég tervezi a 400 személyes, a most készülő leghosszabb 350-esnél is nagyobb kapacitású úgynevezett 8000-es fejlesztését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek