Durva számok: 530 millióba került a pilótasztrájk
Alapvetően meghatározta az Air France/KLM csoport harmadik negyedévi eredményjelentését a francia pilóták kéthetes sztrájkja, de a jelek szerint az akció gyakorlatilag elérte célját, és egyben alaposan összekuszálta a társaságok talpra állásának ütemtervét.
Ami a veszteséget illeti: a harmadik negyedévi működési eredmény összességében 330 millió euróval csökkent, az üzemi eredmény a forgalom visszaesése miatt 61 százalékkal, 641 millióról 247 millióra csökkent az előző negyedévhez képest. A csoport pénzügyi főnöke, Pierre-François Riolacci szerint a társaságok megteszik a szükséges intézkedéseket a károk minimalizálása érdekében, és a sztrájk mellett a „renyhe” európai gazdaságot okolta a történtekért.
Ami a kármentést illeti, a társaság-csoport felülvizsgálja gépbeszerzési elképzeléseit, ezügyben Riolacci nem ismertetett részleteket, de hírek szerint az Air France kénytelen lemondani utolsó megrendelt A380-as óriásgépe átvételéről, és ugyancsak az Airbust érintheti kellemetlenül, hogy esetleg a lekötött A350-es kéthajtóműves utasszállítók száma is csökkenni fog.
A legfontosabb azonban feltehetően az, hogy a cégcsoport a sztrájkolók fő követelésének megfelelően lemond, legalábbis egyelőre, arról, hogy a korábbi tervek szerint egész Európában működő, Franciaországon és Hollandián kívül számos bázissal operáló nagy diszkont-társaságot hozzon létre a Transaviából. Az eredeti tervek szerint ez a cég leginkább az easyJet ellenfele lett volna a kontinensen, másfelől tehermentesítette volna a KLM és az Air France működését a ráfizetéses rövid- és középtávú hálózat fenntartásától.
A Transavia France egyetlen fő központja Párizs Orly lesz, és a Transavia holland részlege is csak Amszterdamból fog operálni. A Transavia France a mostani tizenhat Boeing 737-es gépparkból jövő nyárra huszonegy gépes, 2019-re harminchét gépes flottát fejleszt. A későbbiekre nézve annyi megmarad az eredeti tervekből, hogy a Transavia France CDG-t kivéve az összes jelentős franciaországi reptéren megjelenik majd, de az egész Európára kiterjedő bázisrendszert feladják. Az eredetileg sokkal nagyobb fejlesztésre tartalékolt befektetési eszközöket a jövő évi költségcsökkentési programokra folytatják majd.
Riolacci nyilatkozatából azonban az derül ki, hogy a visszanyesett expanziós elképzeléseket is újra meg kell tárgyalni és jóvá kell hagyatni a szeptemberi sztrájkot kezdeményező pilóta-szervezetekkel. Ha viszont sikerül megállapodásra jutni, az a most rögzített feltételek (csak Franciaországon belüli központok) mellett szabaddá teszi a Transavia France hálózatának és a flottájának későbbi további növelését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!