Egy lépéssel közelebb a szélesnyomtávú vasút Bécshez

Joó Ferenc   ·   2019.03.23. 13:45
irc2019-400

Az elkövetkező három évben még több hasonló találkozót szerveznek, mint a március 18-án és 19-én az osztrák fővárosban rendezett első nemzetközi vasúti konferencia, ahol az üzleti körök közvetlenül találkozhattak vasúttársaságok vezetőivel és a közlekedésben dolgozó politikusokkal. A rendezvényen húsz ország ötszáz delegáltja gyűlt össze. A kétnapos tanácskozás témája a jövő vasútja volt, különös tekintettel az Ázsia és Európa közötti forgalomra. Az esemény legfontosabb eredménye az osztrák, szlovák és orosz felek által kötött egyetértési megállapodás.

A szlovák szélesnyomtávú vonal meghosszabbításáról szóló egyetértési megállapodás aláírói (fotók: APA/Richard Tanzer)

Ausztria nagyon keményen dolgozik a szélesnyomtávú vasútvonal Bécs külvárosig történő megépítéséért, mert Alsó-Ausztriát Európa logisztikai központjává akarja alakítani. Persze könnyű nekik, mert ha Szlovákia megépíti a vonalat Pozsonyig, nekik már csak pár tucat kilométert kellene hozzáépíteniük. Oroszország viszont azért támogatja a vonal megépítésének tervét, mert eddig a Kínából Európába tartó vasúti forgalom túlságosan a breszti konténerátrakóra volt ráterelve, ami torlódásokhoz vezetett. A megállapodásnak viszont nem részese Ukrajna, így Oroszország támogatása egyelőre csak szóbeli, az viszont tény, hogy az Oroszországból Ausztriába tartó, vagy fordított irányú vasúti forgalom 2018-ban négy százalékkal nőtt.

A konferencia egyik fő témája az Egy öv, egy út kezdeményezéssel kapcsolatban a nemzetközi összeköttetések javítása volt. A Kínából Európába tartó konténerforgalom elképesztő mértékben fejlődik. Az Orosz Vasutak az idén már harminc százalékos növekedést jelzett. A vezetők feltett célja, hogy a kínai konténervonatok hét napon belül át tudjanak kelni Oroszországon. Ehhez a jelenlegi napi 1150 kilométer helyett a jövőben 1500 kilométert kell megtegyenek. Oroszországban a tehervonatok átlagsebessége háromszorosa az európai tehervonatok átlagsebességének. Ugyanakkor kezd zsúfolttá válni a Mongólián keresztül vezető vasútvonal is, ezért Oroszország 2022-ig negyedmilliárd dollárt kész befektetni, hogy a vonal áteresztőképességét évi huszonötmillió tonnáról harminckétmillió tonnára növeljék.

Az IRC 2019 konferencián ötszázan vettek részt Bécsben

Az „Egy világ, egy vasút” mottójú rendezvényen öt másik témában is tartottak előadásokat. Volt szó a külső finanszírozás bevonásáról, a digitális közlekedésről és intelligens infrastruktúráról, a nemzetközi együttműködésről és egységesítésről, az ipar 4.0-ról és a környezetbarát vasúti közlekedésről. A felszólalók érintették a nemzetközi vasúti közlekedés problémáit Dél-Amerikában, Törökországban, Pakisztánban és egyéb térségekben. A delegáltak között voltak a kínai bankok képviselői, biztosító-társaságok szakemberei és megannyi vállalkozás vezetői, akik további hat együttműködési megállapodást kötöttek cégjeik közt. Az IRC 2019-et kezdeményező Hubert Jeneral örült a konferencia sikerének és azon reményét fejezte ki, hogy a rendezvényt jövőre is Bécsben tarják majd meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek