Egysávúsítják az ország főútját

iho   ·   2013.02.10. 16:30
ferenciek_7

A közlekedészervezők ma már egyetértenek abban, hogy hiba volt az ország legfontosabb, Észak-Magyarországról és az Alföldről a Balaton és Bécs felé vezető ütőerét a Rákóczi út – Erzsébet híd – BAH-csomópont - tengelyre, azaz a pesti történelmi városmag közepére, a gótikus plébániatemplom, a Vár és a Gellérthegy tövéhez vezetni. A Ferenciek terének most zajló átépítése éppen ezt a tévedést korrigálja, a soksávos közútból a gyalogosok számára komfortosabb területet létrhozva (erről elemzést is olvashatnak az ihón).

A tengely másik pontján, a Baross téren a négyes metróhoz kapcsolódó beruházás folyik, de itt is cél a tömegközlekedés előnyben részesítése az autókkal szemben. Közös sajátosság a gyalogosaluljárók egy részének betömése, vagyis a jövőben sétálóknak több helyen nem kell a föld alá bújniuk, hogy a közúti járművek zavartalanul haladhassanak a felszínen, hanem ellenkezúőleg a utóbbiakat készteti majd megállásra a lámpa a zebráknál.

Már szombaton, február 9-én elkezdődött a belváros új főutcája projekt második ütemén belül a Ferenciek terén a gyalogos és a korábbi közúti aluljárók átépítése. Ez a környék felszíni közlekedésének az eddigieknél jelentősebb korlátozásával jár, írja a BKK közleményében.

Megkezdték a közúti Y-aluljáró átalakítását<br />(fotók: Szever Dániel)

Budáról Pestre

Kisebb mértékű forgalomkorlátozásra sajnos nincs mód, hiszen a megszűnő aluljáró födémje cserére szorul, a munkaterület mellett pedig a mai 6 helyett maximum 3 sáv fér el, állítja a BKK. Három sávból pedig az egyik irányba szükségszerűen csak egy jut: az Astoria felé a Ferenciek terén, a munkaterület mellett mintegy száz méteres szakaszon csak egyetlen forgalmi sáv marad, amelyet az autóbuszok és a többi közúti jármű közösen használhatnak maximum 30-as tempóval.

A buszoknak a Ferenciek tere megállóhelyig jelöltek ki buszsávot. A megmaradt egyetlen sáv és a buszsáv összeágazásánál a Ferenciek terén a buszoknak elsőbbségük lesz az autóforgalommal szemben.

A torlódások csökkentése érdekében az autósok számára az Astoria irányában lehetséges kerülőútvonalként biztosítják az Erzsébet híd pesti hídfője és a Szép utca között a Váci utca – Irányi utca – Reáltanoda utca – Szép utca kerülőútvonalat, ezért a Váci utcát ismét megnyitották a Március 15. tér felől. Az Irányi utca a Reáltanoda utca fele ismét egyirányú. A kerülőút forgalmában azonban várhatóan torlódásokra kell számítani. Érdemes az Erzsébet híd helyett más hidat választani Budáról Pestre; különösen Dél-Buda és a Budaörsi út irányából a Petőfi hidat vagy Rákóczi hidat.

A sávfogyásnál a buszoknak van előnyük<br />(a BKK ábrája)

Pestről Budára

Buda felé az építési terület mellett változatlanul két forgalmi sávon haladhat a közúti forgalom a korábbi buszfolyosó sávjaiban kialakított területen. A belső forgalmi sávot azonban kizárólag a személygépjárművek használhatják. Az ideiglenes forgalomkorlátozások miatt a Budáról Pestre közlekedők számíthatnak közúti torlódásra, amely az Erzsébet híd és a Hegyalja út forgalmát is érintheti, elsősorban a csúcsidőszakokban.

Változások a közösségi és a gyalogosközlekedésben

Mivel a Ferenciek terénél a buszsáv egy szakaszon megszűnt, késésekre kell számítani az erre közlekedő 5-ös, 7-es, 7E, 8-as, 112-es, 173-as, 173E, 178-as, 233E, valamint 239-es autóbuszok közlekedésében. Ezek helyett Dél-Buda felől a kiskörúti villamosokat (47-es, illetve 49-es), Buda belső és hegyvidéki területei felől az M2-es metrót lehet választani.

Véglegesen megszt a Kossuth Lajos utca Szép utcai torkolatában kijelölt zebra, helyette a tőle 70 méterre lévő Semmelweis utcai gyalogátkelőhely használható. A végleges forgalmi rendben új gyalogátkelőhely létesül majd a korábbi két zebra között.

Az Erzsébet híd pesti hídfőjében szerencsére a terelt sávokat is újra fölfestették

A Keletinél hétfőtől nyugatra egyetlen sáv

Hétfőn, február 11-én az M4-es vonal beruházásának Baross téri felszínrendezésénél is ütemváltás lesz a kelet-nyugati tengely egy másik fontos pontján, derül ki egy másik BKK-közleményből. Az új helyzet várhatóan 2013. április végéig marad. A váltás itt a közműfelújítások és az aluljáró átépítési munkálatai munkaterületének biztosítása miatt történik.

A Kerepesi útról jövő, Blaha Lujza tér irányú forgalom számára egy rövid szakaszon, a Rottenbiller utcai felüljárónál csak egy forgalmi sáv és egy buszsáv lesz használható. A Hungária körút felé haladó forgalom számára továbbra is két forgalmi sáv áll rendelkezésre.

A Baross tér rendezésének eredményeképpen sor kerül a Rottenbiller utca - Rákóczi út - Fiumei út - Kerepesi út - Thököly út csomópontjának átépítésére, a Rákóczi úti aluljáró bontására, a Keleti pályaudvar előtti tér rendezésére, valamint a meglévő aluljáró felújítására és a metróállomáshoz vezető aluljáró-kapcsolat kiépítésére, a pályaudvar Thököly úti oldalán a Verseny utcai torkolat térségének rendezésére, a Thököly út Verseny utca és Hernád utca közötti szakaszának felújítására.

Kétezer-tizennégy elejére a Baross tér új, végleges formája egyszerre biztosítja majd a Keleti pályaudvar, mint műemlék látványának érvényesülését és az eredeti térforma visszaállítását, ugyanakkor egy városközponti tér jön létre, biztosítva a közösségi közlekedés járművei közötti jobb kapcsolatrendszert és a gyalogosok könnyű, akadálymentes közlekedését, illetve a tér közösségi funkcióit is pihenőterületekkel és a pályaudvar előtti gyalogos tengellyel, mondja a BKK.

A legújabb állapotok a Baross téren a BKK ábrája szerint

Kapcsolódó hírek