Egységes európai közlekedési piac: magyar résztvevő is van!

iho/közút   ·   2017.11.15. 18:45
maas4eu_0

Az európai közlekedési szolgáltatók utazási lehetőségeinek kombinálhatóságát, ezzel egy együttműködő, átjárható és egységes európai közlekedési piac megteremtését kívánja elősegíteni a MaaS4EU elnevezésű projekt, amelyben a BKK és további tizenhat szervezet vesz részt. A MaaS (Mobility as a Service) egy integrált mobilitási szolgáltatás, amellyel a tervek szerint egyetlen felületen lehet majd megszervezni a teljes utazást, a tervezéstől a fizetésig, a különböző közlekedési módok kombinálásával. Mindezt a felhasználó egyénileg, személyre szabottan teheti majd meg. Egy ilyen integrált szolgáltatásra egyre nagyobb szükség van:

  • folyamatosan növekedik az utasok információigénye,
  • rendszeresen változnak a forgalmi körülmények
  • gyakori az utasok helyismereti hiánya is.

Ebben nyújthatnak segítséget a bővülő technikai lehetőségek. A munkában résztvevő szervezetek számszerűsített szakmai levezetést, illetve olyan eszközöket és keretrendszereket szolgáltatnak, amelyek biztosíthatják a megvalósítást.

Kezdőképernyő a projekt honlapján

Hol tart a MaaS4EU?

A projekt még 2017 júniusában indult, időközben megalakult a partnerek alkotta konzorcium és elkezdődhet a szakmai részletek kidolgozása. A BKK előtt álló munka egy hároméves kutatás-fejlesztést jelent, amely jellegéből adódóan nem jár azonnali, kézzelfogható előnyökkel a közlekedésben résztvevőknek. Hosszútávon viszont segíti az egységes MaaS koncepció kidolgozását és jövőbeli bevezetését, ami viszont minden közlekedőnek előnyös lesz szert Európában A munkában résztvevő szervezetek a következő négy témakörbe tartozó kihívásokra összpontosítanak.

Üzleti modellek

Az Európai Unió egységes piacáról bevont szereplők segítségével minta Üzleti Modelleket (ÜM) alakítanak ki. Ezek a modellek bemutatják a MaaS koncepció értékeit, előnyeit, a benne rejlő potenciált és a koncepció életképességét. Ezeket a megoldásokat a felhasználók igényei alapján tervezik meg és tesztelik, hogy értékelhetők legyenek azok előnyei és hátrányai egyaránt.

Végfelhasználók

Feltérképezik a különböző végfelhasználói csoportok igényeit, preferenciáit, valamint a MaaS szolgáltatások és termékek elfogadását. Mindezt valós környezetben, teszteléssel (living lab test) és bemutatóval végzik el.

Technológia

Olyan nyílt platformot fejlesztenek és alakítanak ki, amelyek lehetővé teszik a városi és a határokon átívelő teljes körű utazástervezést, foglalást, jegyvásárlást és fizetést. Mindezt jól meghatározott technológiai megoldásokkal, különböző adatforrások összekapcsolását segítő alkalmazásokkal teszik lehetővé. A rendszerhez bármelyik mobilitási szolgáltatást nyújtó vállalat hozzáadhatja az adatait, és bármely MaaS szolgáltató használhatja a felületet tesztelésre és szolgáltatásainak fejlesztéséhez.

Szabályozás

Javaslatot tesz a szükséges „MaaS Szabályozási Keretrendszer” kialakítására, amely biztosítja az együttműködésen alapuló közlekedési ökoszisztéma irányelveit a gazdasági, technológiai, személyjogi és biztonsági, utasjogi, valamint szabályozási területeket illetően, s hogy lehetővé tegye a MaaS bevezetését egész Európában.

A MaaS szolgáltatásoknak a felhasználókra gyakorolt hatását rövid távon (aktivitási minták) és közép távon (járműtulajdonlás) elemzik, hogy visszajelzésként szolgáljanak a koncepció előnyeiről és hátrányairól. A MaaS4EU projekt átfogó megoldási javaslatait három teszt területen, valós környezetben mutatják be és igazolják: a Manchesteri Régióban, Luxemburgban és Németországban, valamint Budapesten.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek