Elektromos buszok Komáromból?

iho/közút   ·   2016.07.26. 09:18
00kicsi

Megkezdte magyarországi összeszerelő üzemének építését Komáromban a világ legnagyobb elektromos autóbuszgyártója, a kínai BYD – értesült nemhivatalos információkból a portfolio.hu gazdasági portál.

„A beszámolók szerint a toborzás megkezdődött és folynak már a helyszíni munkálatok is a Komáromi Ipari Parkban, ahol a tervek szerint októberben indulhat meg a termelés.

(...)

BYD autóbusz tesztje 2012-ben Budaörsön (fotó: Vörös Attila)

A BYD-et Wang Chuanfu alapította 1995-ben, amely mára igazi globális szereplővé nőtte ki magát és közel 180 ezer alkalmazottat foglalkoztat. A cégcsoport elsősorban az IT iparágban erős, ahol újratölthető akkumulátorokat, számítógépeket és számítógép alkatrészeket állítanak elő. Ezeken kívül belsőégésű motorral szerelt autókat, elektromos autókat és buszokat, valamint elektromos kerékpárokat is gyártanak. Továbbá jelentős beruházásokkal rendelkeznek a megújuló energia és a LED technológiában.

A BYD első elektromos busza 2010. szeptember 30-án gördült le a gyártószalagról, azóta több mint 10 ezer elektromos buszt állítottak elő, amelyek a világ több országában is szállítanak utasokat. A vállalat összesen négy elektromos buszgyárral rendelkezik, amelyek éves gyártási kapacitása eléri a 7 000 járművet. A BYD különböző hosszúságú és felhasználású elektromos buszt kínál, Budapesten például a 12 méter hosszú K9-es szállíthatta volna az utasokat.

2008 óta rendelkezik gyártókapacitással a BYD Magyarországon, akkor vásárolták meg ugyanis a dél-koreai Mirae műanyag-alkatrészeket festő gyárát a Komáromi Ipari Parkban. A kínaiak terve az volt, hogy felfuttatják a termelést, de a 2008-as válság és a Nokia – amelynek mobiltelefon-akkumulátorokat és egyéb alkatrészeket szállítottak be – szorult helyzete miatt végül kénytelenek voltak bezárni az üzemet. Ugyanakkor a 18 ezer négyzetméteres gyártócsarnok nem maradt parlagon.

(...)

Az Index korábban arról írt, hogy a már meglévő gyártókapacitásokat bővítené ki a vállalat egy 5 millió eurós beruházás keretében. Az új üzemben elektromos buszokat, autókat és targoncákat gyárthatnának, és 300 embernek adnának munkát. A termelést pedig folyamatosan futtatnák fel, mégpedig úgy, hogy az első évben az elektromos buszok gyártására koncentrálna a BYD Magyarországon, amelyhez 100 embert vennének fel.

Amennyiben a beruházás nagyságrendje stimmel, akkor elmondható, hogy a kínai vállalat első körben csak egy kisebb gyártóbázist hoz csupán létre a már meglevő gyártócsarnok kibővítésével, ahol összeszerelés folyik majd, kutatás-fejlesztés és innováció viszont biztosan nem.

A legutolsó információ szerint, ha beindul a termelés, akkor az első évben 100 elektromos buszt gyárthatnak le idehaza, majd ez a darabszám többszörösére emelkedhet a jövőben. Ekkora kapacitásra valóban képes lehet majd a hazai üzem, ha abból indulunk ki, hogy a BYD több mint 450 millió dollárból most megvalósuló kínai elektromos buszgyára – és kutatás-fejlesztési központja – a termelés felfuttatásának végére 5 000 elektromos buszt állíthat elő évente.

(...)

A mostani híreknek azért is van nagy jelentősége, mert hónapokkal ezelőtt még úgy tűnt, hogy a BYD egyelőre nem bővíti gyártókapacitását Magyarországon. A kínai cég ugyanis hiába nyerte meg azt a tendert, amelynek keretében öt elektromos buszukat bérelte volna a főváros nyolc éven keresztül, a Fővárosi Közgyűlés – a BKK javaslatára – végül nem hagyta jóvá a szerződést.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek