Elindult a Szeged–Szabadka, hogyan tovább?

Vörös Attila   ·   2023.11.29. 18:00
2158_XS104443_231128_

Megnéztük az első napon az újranyíló röszkei vasúti határátmenetet. Még évekig csatatér lesz, minimum 2025-ig dízellel lehet csak közlekedni.

Kedden hajnalban nyolc év után újra elindultak a személyszállító vonatok a 136-os vonalon Szegedtől a Röszke/Horgos határátmenetig, majd tovább Szabadkáig. A napi öt pár személyvonatot két szerelvénnyel, egy szerb és egy magyar Uzsgyival adják ki. A vasútvonalon tavaly augusztus óta már járhatnak tehervonatok, erős korlátozásokkal, de muszáj volt valamilyen alternatívát adni a kelebiai vonal lezárása miatt ellehetetlenült szerbiai határátmenetre.

A személyvonatok közti öt órás lyukban két tehervonatot mertek elküldeni az első napon. Borzasztóan alacsony az összeköttetés kapacitása, miután garantálni kell, hogy Szabadka és Röszke között a vámszabályok miatt nem állnak meg a tehervonatok. Majdnem 30 kilométeres állomásköz, ahol keresztet sem szabad csinálni, csak személyvonatoknak egymás között! A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből

A horgosi vasútvonal a szerb oldalon gyakorlatilag teljesen készen van, a pálya, a vasúti biztosítóberendezés és az állomások is elnyerték végső formájukat. Az utastájékoztató monitorok még nem élnek mindenhol, ahogy a felsővezetékben is csak védelmi feszültség van: vonatozásra még alkalmatlan, de a tolvajok ellen igen hatékony. A haramiák rá is próbálnak, az elmondások szerint rendszeresen kell biztosítékokat cserélni a meghiúsult felsővezeték-lopási kísérletek utáni zárlatok miatt...

A csinos palicsi forgalmista hölgy hatalmazza fel a személyvonatot az indulásra Szabadka felé

A magyar oldal ezzel szemben igazi csatatér még. Az útátjárókat emberi erővel fedezik, Röszke egy sártenger a peronon, bántóan történelemhűtlenül felújított az állomásépület, a felsővezetékben pedig még másfél évig nem lesz áram – az MVM 2025 augusztusára ígéri a delejt. A szerb oldalon az Uzsgyi százig gyorsulhat és ezt meg is teszi a kiváló pályán. Ezzel szemben a magyar oldalon hatvan a maximális sebesség, de annyi a lassújel ezen a rövid szakaszon, hogy gyakorlatilag fel sem tud gyorsulni addig a motorvonat. A Szentmihály előtti ívben levő útátjáróban még emberi fedezésre sem futja, így oda kitűztek egy 20-as lassújelet...

Az utasok ellenőrzése után a szerb polícija visszavonul a konténerébe melegedni Röszkén

Ezen a ponton muszáj emlékeztetnünk az olvasókat, hogy a Szeged-rendező–Röszke országhatár közti pályafelújítás fajlagosan az egyik legdrágább beruházás, pedig ezen a téren rendkívül erős a verseny a magyarországi vasútépítésekben. A hazai szakasz 13 kilométer hosszú, egy új megálló épült és egy állomást újítottak fel összesen 48 milliárd forintból. A nagy állami beruházások mostanában az elkészültük után is milliárdokkal drágulnak, ez meg még kész sincsen. Összevetésül: a szerb folytatás bő 25 kilométer hosszú, és már fel van újítva Horgos, Bácsszőlős és Palics állomás, továbbá Hajdújárás megálló, hozzávetőlegesen azonos összegből.

Az első személyvonat érkezése Szabadkáról Szegedre kedd reggel

Szabadka pályaudvarának felújítása jelenleg is zajlik a Budapest–Belgrád újjáépítés keretében. Itt a személyvonatok a rendezőben kialakított nyúlfarknyi peronhoz érkeznek, nem egy eszményi, de legalább ideiglenes környezet. Érdekes kérdés, mi lesz akkor, ha pótolni kell az Uzsgyit mozdonyos vonattal, esetleg bővíteni a kapacitást – egyes hétvégi jááratoknál már most is nagyszámú utas várható a határátmeneten! Információink szerint a szerbek hozzájárultak mozdonyos szerelvényhez, mehet bármi, amit Szegeden találnak. Vajon meddig kell várni az első csörgős menetig?

Szabadka végállomás. A peron nincs egy Uzsgyi hosszúságú, de ha jól állnak meg, mindkét ajtó a peronra nyílik. Hosszabb vonatot ide egyelőre nehéz elképzelnünk (fotó: Mucsi Barnabás)

Felmerült az igény távolsági személyszállító vonatok közlekedtetésére is. Jelenleg vizsgálják ennek lehetőségét, de talán mindenki egyetért abban, hogy nem kéne megvárni Budapest–Belgrád vasúti összeköttetés magyar szakaszának, azaz a kelebiai vonalnak az elkészültét. A szerb álláspont szerint ugyanis a 2024 legvégén lezáruló Újvidék–Szabadka vonalhoz képest egy évvel később, de legkésőbb 2026 nyaráig végez a magyarországi kivtelező a munkálatokkal. Az Akiemtől bérelt Eurosprinterek zömének van szerbiai engedélye, így a vajdasági távolsági forgalom felvételét feltételezve akár egész úton húzhatnák a vonatokat – kivéve a Szeged–Szabadka szakaszt, ahol Csörgő emelné át az egész szerelvényt a villanygéppel együtt. A művelet a szegedi és szabadkai irányváltás miatt ráadásul igen kedvezően jönne ki, a Csörgő Szegeden rááll a Nyugatiból érkező vonat végére, elhúzza Szabadkára, ahol már újra a villamos mozdony lesz elöl a folytatásnál, körüljárások és tolatások nélkül. Jó terv, reméljük, megvalósul!

Köszke!

(Nyitóképünkön Szeged-rendezőben találkozik a Szabadkáról érkező szerb Uzsgyi a Szeged nagyállomásról Szabadkára tartó magyar kollégájával.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek