Harmincévnyi szünetet követően újra tehervonatok járnak Röszke felé

iho/vasút   ·   2022.08.02. 11:00
220802_roszke_01

A pálya már járható, a tehervonatok pedig már birtokba is vették a sínpárt. A szakasz a felújítás alatt álló kelebiai vonal kerülő útvonala lesz a következő jó néhány hónap során.

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a 136-os számú Szeged–Röszke vasútvonal felújítása. A MÁV beruházásában, a V-Híd Zrt. kivitelezésével, ütemtervnek megfelelően július végéig befejeződött a nagygépes munkavégzés, elkészültek a vágányok, a kitérők, valamint a határőrizeti és a vámvizsgálathoz szükséges konténerbázisok, így a teherforgalom augusztus 1-jén este, nagyjából harmincéves üzemszünetet követően meg is indulhatott. A vonal a Budapest–Kelebia (150-es) vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában átmenetileg a tranzit áruforgalom kerülő útvonalaként fog funkcionálni, garantálva az észak-déli tengely vasúti árufuvarozását.

A megújult pályán elsőként a Rail Cargo Hungaria (RCH) húsz kocsiból álló, 1103 tonnás szerelvénye haladt át; a vonat negyven, többek között háztartási termékekkel, ruházati alapanyagokkal rakott konténert szállított.

Az RCH konténervonata haladt át elsőnek a felújított pályán (fotók: Vörös Attila)

Fotóriporterünk információi szerint az augusztus 1-jéről 2-ára forduló éjszaka során több mozdony és szerelvény is mozgott a vonalon:

  • A 628 109-es Szergej Szerbia felé vitt konténervonatot, visszafelé pedig Eas kocsikból álló tehervonatot hozott, amit aztán Kiskunfélegyházáig továbbított, majd ott ráállt egy másik teherre.
  • Az MMV egyik Sulzere gépmenetben ment ki, vissza egy rézvonatot húzott.
  • A CER remot Búvárja acélárut vitt ki, vissza gépmenetben jött.
  • A Kárpát Vasút egyik Nohabja Fals kocsikból álló tehervonatot vitt ki, majd jött vissza.
  • Szeged-Rendezőbe egy kocúros konténervonat futott be.
Friss, gyöngyösi gyártású kitérők (kép forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

A hatóság a felújítás 2023 októberére tervezett teljes befejezéséig csak korlátozottan engedélyezte a tehervonatok közlekedését: a szerelvények minden nap este 6 és reggel 8 óra között járhatnak. Várhatóan naponta átlagosan tíz–tizenkét tehervonat fog közlekedni, maximum negyven–hatvan kilométer per órás sebességgel. A csökkentett tempó miatt a készülő zajvédelmi berendezések elkészültéig is csak mérsékelt zajterhelésre kell számítani. A beruházás elkészültéig a MÁV a vasútvonal térségében élő lakosság türelmét kéri.

Röszke állomása is átalakul, a vágányzat kész, a magasperon épül (fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

A szakaszon összesen 13 vasúti átjáró található, ezeket 2023 őszéig fény- vagy fény- és félsorompóval látják majd el. Új biztosítóberendezés, távközlés is létesül, továbbá átépülnek a keresztező és párhuzamos utak is. Röszke állomás teljesen átalakul: új magasperon épül, akadálymentes megközelítésűvé válik, a peronokon új esőbeállókat is kialakítanak. Az új állomásépület mellett B+R és P+R parkolók segítik majd a könnyebb átszállást. Szeged-Szentmihály településrészen is létrehoznak egy új, akadálymentes megállót, szintén biciklis és autós parkolókkal.

Szeged-Szentmihály néven új megálló jön létre, a személyvonatok várhatóan jövő októbertől vehetik birtokba az addigra villamosítandó vonalat

A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A tervek szerint jövő ősszel újra meginduló személyforgalom elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között.

A vasúti közlekedés a 2015. őszi migránshelyzet óta szünetelt a röszkei vonalon, így az elmúlt időszakban sem az állomásoknál, sem a nyíltvonali szakaszokon található vasúti átjáróknál nem kellett vonatforgalommal számolni az áthaladásnál. Ezért a vasúttársaság kiemelten kéri a környék lakóit és az útátjárók használóit, hogy az újrainduló vonatközlekedés miatt az útátjárókban és a vasútvonal mentén fokozott figyelemmel közelítsék meg az átjárókat és hajtsanak át azokon. Jelenleg a Szeged-Rendező pályaudvarnál található Tompai kapu úti és az 5-ös főúton található Szabadkai úti vasúti átjáró van ellátva önműködő fény- és félsorompóval. A nem biztosított átkelőhelyeknél kiemelten fontos, hogy a vasúti átjáróra csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezető meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a folyamatos áthaladás biztosított!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek