Elkészült Komló a városközpontba ékelődött vasútjának bontástervezési utasítása
Mecsekjánosiig számolhatják fel a vasúti pályát, Komló állomást elbontanák, a fuvarokat nyergesvontatók veszik át.
Dombóvár–Sásd–Godisa–Bodolyabér–Magyarhertelend–Magyarszék–Mecsekpölöske–Mecsekjánosi–Komló – ez a 47. számú, Dombóvár–Komló vasútvonal pályaíve. A már korábban is hányatott sorsú vonalon 2023. augusztus 1-jétől a személyforgalom szünetel, a vonatok helyett helyettesítő autóbuszok közlekednek. A teherforgalom zöme korábban jellemzően szén- majd kővonatokból állt. Mecsekjánosiban rendszeresen fát rakodnak.
Az Indóház 2023. októberi kiadása minden részletre kiterjedően foglalkozott a 47-es vonal sajátosságaival. A szerző, Tóth Péter ezúttal kizárólag a komlói helyzetre vonatkozó megállapítása közül az élre kívánkozik a következő: „Mindenekelőtt meg kell említeni, hogy kevés városnak van olyan jó helyen fekvő vasútállomása, mint Komlónak. Ez az egyik oldalról amennyire előny, a másik oldalról annyira hátrány is: mert Komlón, az ideális helyen levő vasútállomás egyben azt is jelenti, hogy a városközpontból akkora helyet foglal el, hogy az bőven ad támadási felületet a vasutat ellenzőknek. A városközpontba ékelődött vasút egyben a város szégyenfoltja is, hiszen a hatvágányos állomás gondozatlan, használaton kívüli, gazos területei valóban a jelenleginél sokkal attraktívabban felhasználhatók lennének – a szükséges vasúti funkciók megtartásával egyetemben. A vasutat kiutálni kívánóknak – és a városukat ennél szebbnek látni szeretőknek – kiváló támadási felületet ad, hogy a város legértékesebb területét foglalja el a rendszerváltás után harminchárom (ma már: harmincnégy. A szerk.), a bánya bezárása után huszonhárom (huszonnégy: A szerk.) évvel később is.”
Komlón az idők során nem körvonalazódott a felek között a terület sorsának rendezésére vonatkozó közös szándék. A városvezetés a vasúti pálya, valamint a hozzá kapcsolódó létesítmények lebontását kezdeményezte, és a vonal sorsát a szívén viselő 47. Komló–Dombóvár vasútvonal blog szerint „az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által elrendelésére került, hogy Komló város területén a vasútvonal kiváltására kerüljön”, vagyis arról van szó, hogy az ÉKM elrendelte a vasút kijelölt szakaszának kiváltását. Ennek megfelelően a nyíltvonali bontást – Mecsekjánosiig – a 152+00 szelvénytől a 182+30 szelvényig végzik el, továbbá felszámolják Komló állomás teljes vágányhálózatát. A teljes vágányfolyóméter hossz: 7263,5 méter.
A bontási tervezetre a MÁV Zrt. akkori vezérigazgatója augusztus másodikán adott utasítást, az eljárás mikéntjét részletező államvasúti tervezési diszpozíció augusztus 13-ai keltezésű. Néhány részlet:
- a vasúti pálya becsült bontási költsége tervezés, pálya és kitérők bontása összesen: nettó 700 millió,
- az érintett területen található vasútüzemi és egyéb épületek becsült tervezési és bontási költsége összesen: nettó 300 millió,
- a kármentesítéshez kapcsolódó becsült költség: nettó 600–780 millió,
- mindösszesen: nettó 1600–1780 millió forint.
Az Indóház tavaly ősszel sem vitatta, hogy a Komló belterületét elfoglaló vasúti infrastruktúra radikális csökkentésére lenne szükség. Idézzük: „…ez azt jelenti, hogy a személyforgalomnak elegendő lenne egy, a felvételi épület (ha egyáltalán szükség van erre az épületre) elé befutó csonkavágány, valamint a teherforgalom részére a kőszállításhoz szükséges egy rakodó-, illetve körüljáróvágány. Ez jelentheti a jelenlegi vágányhálózat nagyobb részének megszüntetését és részbeni megtartását, de – hiszen a terület értékesítéséből futná – akár új, ésszerű koncepció mentén újragondolt minimál-vágányhálózat létesítését. A másik, talán még jellemzőbb mellékvonali probléma, hogy jóllehet, a vasút által feltárt lakóterületek utaspotenciálja jelentős – Komlón a Kaszánya-patak völgyében a városba befutó sínek is több településrészen futnak keresztül –, a főtéri állomáson kívül nincs több megálló. Nem így a busznak! Márpedig az az utas, aki egyszer már felült az autóbuszra, nem szívesen száll át, különösen, ha a busz is elszállítja a célállomásra.”
Szerzőnk javasolta is a vonal személyforgalmának újraindítása reményében néhány feltételes megálló létesítését, mondván, ezek a megállóhelyek nemcsak Dombóvár, vagy az IC-csatlakozás felé segítenék az eljutást, hanem minimális javulást jelenthetnének a város helyi közlekedésében is. Azért hoztuk a komlói példát, mert a tavaly, augusztus elsején megszüntetett személyforgalmú vonalak között ezt tartottuk a legperspektivikusabbnak, a legnagyobb regionális utasforgalmi haszonnal kecsegtetőnek.
A jelek szerint tehát leválasztanak egy kishíján húszezres települést az országos közforgalmú vasúti hálózatról, a vonal jelentős teherforgalmát (évi több, mint kétszáz tehervonat) pedig közútra, a 66-as útra terelik. A vonatok 72 ezer 609 tonna áruját körülbelül 2900 rakott, 25 tonna hasznos terhelésű nyergesvontató tudna elfuvarozni. És visszafelé, üresen, félóránként követve egymást, ugyanennyi hozná a frászt az útvonaluk mentén élőkre.
De, hogy mikor? Egy ekkora árutömeg átlogisztikázása vasútról közútra nem megy egyik napról a másikra, de úgy tűnik, nem is kell kapkodni, mert értesüléseink szerint a vasúti árufuvarozó cégeknek 2026-ig van szerződése – a komlói árufeladásra. Addig pedig bármi megtörténhet?
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!