Először a levegőben az új Cessna bizjet

iho/repülés   ·   2012.03.13. 08:30
cim2

Sikeres próbarepülést hajtott végre a Citation M2, a Textron-csoporthoz tartozó gyártó legfrissebb business jet típusa: a levegőben töltött másfél óra alatt elsősorban az avionikai rendszert, a robotpilótát, a hajtóműveket és a műszeres megközelítés berendezéseit tesztelte Peter Fisher mérnök-berepülőpilóta.

(fotók: Cessna)

A Wichitában végrehajtott első landolás után Fisher rendkívül elégedetten beszélt a gépről: a műszerek működése, a gép kezelhetősége és teljesítménye az elvártaknak megfelelő volt, az M2 kész az FAA-engedélyek megszerzéséhez szükséges tesztsorozatra. Meglehetősen feszes a program, a gép a tervek szerint jövő év első félévében már megszerzi az üzemeltetési engedélyt és 2013 második felében az első példányokat átvehetik a vásárlók.

A Citation M2 a könnyű üzleti gépek kategóriájába tartozik és megteremti az átmeneti típust a nagyon könnyű Mustang és a középkategóriás Citation CJ-család között, tehát újabb „belépési pont” a típusskálába. Ez egyben magyarázza is, hogyan sikerült alig fél évvel a program elindítása után eljutni az első repüléshez: az M2 voltaképp a kisöccse a CJ-sorozat CJ1+ tagjának. Ugyanakkor a gyors fejlesztése nyilván összefügg egy komoly versenytárssal is: mint korábban beszámoltunk róla, a Cessna a brazil Embraer Phenom 100-asának kihívására indította az M2 programot, azzal a céllal, hogy a konkurensnél valamivel (pontosan félmillió dollárral) drágább, de ugyanebben a kategóriában nagyobb teljesítményű géppel versenyezzen.

A gép kétfőnyi személyzet mellett hat utasnak biztosít kényelmes repülést a Pheonomnál valóban gyorsabban és messzebbre, vagyis 400 csomós utazósebeséggel 2400 kilométeres távolságra. A pilótafülkét Garmin G3000-es avionikával látták el, természetesen „nagyképernyős” elegáns műszerfallal. Digitális vezérlést kaptak a Williams International FJ44-es hajtóművek, ami pedig a kis jet egyik legfőbb vonzereje lehet, az a rövid fel- és leszállási úthossz: az M2 megelégszik 991 méteres pályával is, tehát kis repterekről is felszállhat, miközben utazómagassága több mint 12 ezer méter.

A gép listaára 4,195 millió dollár, a belső kényelmi berendezései újak, a kabin nyolcablakos és világos, és ami ebben a kategóriában szintén említendő: van külön hátsó mosdóhelyisége.

A fejlesztés és az erőltetett berepülési program mögött gyaníthatóan az az előrejelzés húzódik, hogy az év második felében, de legkésőbb jövőre magához tér az amerikai bizjetpiac, a legaktívabb eladási régiók közé azonban Észak-Amerika és Európa mellé felzárkózik Ázsia, azon belül Kína is. A cég egyik vezetője a nemrég zajlott szingapúri airshow-n elmondta, hogy a Cessna üzletijet-eladásainak már tíz százaléka az ázsiai–csendes-óceáni régióban zajlik, és ez az arány akkor emelkedik majd erősen, ha megvalósul a kínai légtér liberalizációja.

Egyébként is érzékelhető az üzletigép-eladásokon, hogy az ázsiai régió nem annyira érintettje az európai, illetve észak-amerikai gazdasági problémáknak, a cég Indonéziában, a Fülöp-szigeteken, Malajziában, Vietnamban, Szingapúrban és Thaiföldön is hasonlóan intenzív növekedésre számít, ezért a térségben alaposan megerősíti eladási és karbantartási hálózatát.

Kapcsolódó hírek