Embraer itatott Embraert!

iho/repülés   ·   2021.04.03. 15:00
KC-390-REVO-1-2-scaled

Az utántöltésnek nagy a jelentősége szállítógépek között is. A magyar KC-390-esek képesek lesznek ellátni a magyar Gripeneket is.

A Magyarország által is megrendelt brazil gép képesség-fejlesztésének újabb állomása: a KC-390-es sikeresen töltött üzemanyagot a levegőben egy másik KC-390-esbe. A műveletet közösen hajtotta végre a gyártó és a brazil légierő, utóbbi pilótái később kiemelték, hogy a gép digitális repülésvezérlő rendszere nagyban megkönnyítette a sikert és csökkentette a személyzetek munkaterhelését.

A légi utántöltést egy-egy gép esetében ugyanúgy kvalifikálni kell az általa „itatott” típusokra, mint a gép más képességeit, ennek legfőbb oka, hogy a különféle repülő szerkezetek másképp és másképp viselkednek a töltőgép mögötti turbulenciában. Az sem mindegy, hogyan lehet összehangolni a repülő szerkezetek sebességét, ez különösen izgalmas feladat forgószárnyasok esetében, emlékezetes például, hogy az európai szállítógép, az A400-as francia példányai mögött annyira képtelenek voltak Maliban megmaradni a helikopterek, hogy a franciák más töltőgépet, C-130-asokat szereztek be.

Az, hogy egy Millennium képes a levegőben üzemanyagot átadni egy másiknak, első hallásra nem hangzik túl fontos képességnek, valójában azonban nagyon is az lehet, mert

lehetővé teszi bizonyos nagyobb hatótávolságot igénylő szállítási feladatok végrehajtását, vagy ha például kutató-mentő bevetést kell teljesíteni, és ehhez megint csak az kell, hogy a feladatot repülő gép mennél hosszabb ideig a levegőben maradhasson.

Az, pedig, hogy a harci gépek kerozint kaphassanak és nem kell kelletekorán feladniuk a légiharcot a kevés üzemanyag miatt, élet-halál kérdése lehet éles helyzetben.

Szó nincs arról tehát, mint azt laikusok időnként felhozzák, hogy ilyen kis ország légterében felesleges lenne az utántöltés. Mint ismert, a magyar Gripenek rendelkeznek ezzel a fontos képességgel, a pilóták időről időre gyakorolják is a műveletet, és a kétféle légi utántöltő rendszer közül – merev töltőcsöves és tömlős-kosaras – ugyanúgy az utóbbit használják, mint a KC-390.

(fotók: Embraer)

Mint beszámoltunk róla,

a magyar kormány tavaly novemberben írta alá a szerződést a két szállítógép beszerzéséről, amelyek révén a légierőnek ismét lesz az An-26-osok kiválása után rámpás szállítógépe.

Ahogy akkor a HM közleménye fogalmazott, a Millenniumok révén a hadsereg „hadműveleti körülmények között is képes lesz 23 tonna tömegig nagyméretű terhek, katonai felszerelések, járművek és személyi állomány (80 felszerelt katona vagy 60 ejtőernyős) célba juttatására. Különleges kialakítása révén a gép alkalmas rossz terepviszonyok közötti fel- és leszállásra, továbbá ejtőernyős légideszant-műveletek kiszolgálására is. Felszereltsége lehetővé teszi a vészhelyzeti kimenekítést, valamint nagy létszámú beteg- és sebesültszállító feladatok végrehajtását is.”

Ehhez még azt tehetjük hozzá, hogy a KC-390 hajtóművei megegyeznek azokkal, amelyeket a Wizz ceo-320-asai és 321-esei használnak, tehát gyanítható, hogy a V-2500-asok javítására, karbantartására hazai kapacitások is léteznek. A típusból a brazil légierő négy példányt állított eddig hadrendbe, amelyek 2400 órát repültek, és kivették részüket a Covid-járvánnyal kapcsolatos szállítási feladatokból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek