ERTMS-dilemma: túl sok a verzió
Valós esély van arra, hogy néhány mozdony 2026-ig nem közlekedhet számos európai vasútvonalon.
A Railpool vasúti járműlízingcég olaszországi részlegének igazgatója, Alberto Lacchini az olaszországi vasúti árufuvarozási ágazat egyik legfontosabb eseményén, a napokban Rómában megrendezett Mercintreno Forumon arról beszélt: az európai uniós intézményeknek világosabban meg kell határozniuk az egyes országokban jelenleg használt B osztályú (Class B) jelző- és biztosítóberendezési rendszerekről a digitális, egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszerre (ERTMS) való átállást. A jobb koordináció egy átmeneti időszak létrehozását, a mozdonyokat tulajdonló társaságok kárpótlását, valamint a földi és a fedélzeti rendszerek közötti szinergiák növelését vonná maga után.
Az ERTMS elősegíti a különböző országok vasúti üzemeltetői közötti átjárhatóságot, javítja a teljesítményt, még több vonat közlekedését teszi lehetővé és a pontosságot is elősegíti. A földi és a fedélzeti alrendszerek közötti információcsere révén a vonatok haladásának minden pillanata nyomon követhető. A rendszer kiépítése azonban nem egyszerű.
Az olasz vasúti infrastruktúra-kezelő Rete Ferroviaria Italiana (RFI) azt tervezi, hogy 2024-től leállítja a B osztályú rendszert az országban. Bár Lacchini részben pozitívnak véli ezt a stratégiát, arra figyelmeztet, hogy a pályamenti megvalósítási terv és a fedélzeti telepítések között eltérések lehetnek, mely számos már használatban lévő mozdony széles körű felhasználhatóságának elvesztéséhez vezethet.
A legfőbb gond, hogy a Baseline 3.6-os verziót várhatóan csak 2026 végén fogják elfogadni. Vagyis ezt megelőzően az ERTMS-sel felszerelt, interoperábilis mozdonyok nem közlekedhetnek az említett folyosón. Sőt, a cégeknek hatalmas összegeket kell majd befektetniük ahhoz, hogy mozdonyaikat ellássák az ERTMS Baseline 3.6-tal, melyre sok cégnek még konkrét terve sincs – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünkön a Railpool egyik olaszországi Bombarider Traxx villamosmozdonya. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!