Európai logisztikai összeomlás százötven méteren
Nem járnak jó napok a Deutsche Bahnra. A Rajna-völgyi fővonal Rastatt és Baden-Baden között majdnem egy hónapja lezárva, rossz kríziskezelés, egy drága fúrópajzs elvesztése. Most pedig már a nyilvánosság és a szállítók is lázonganak és politikai szinten próbálnak meg nyomást gyakorolni a vasútra.
– A gazdaságnak és különösen a szállítmányozóknak milliárdos káraik vannak! – mondja Siefried Wendland, az észak-rajna-vesztfáliai szállítók és logisztikai vállalkozók szövetségének vasúti teherforgalomért felelős elnöke Düsseldorfban. Itt egyenesen a szakma pusztulásáról beszélnek már, hiszen adataik szerint Észak-Európa és Olaszország között az áruforgalom fele a most alagútomlás miatt lezárt vasútvonalon bonyolódott.
Csak emlékeztetőül: augusztus 12-én beomlott a vasútvonal alatt öt méterrel épülő új alagút Rastattnál. Hogy az építményt stabilizálják, az alagútszakaszt be kellett tömni – az ott található fúrópajzzsal egyetemben. Ennek az értéke húszmillió euró.
De ha ez nem lett volna elég: Riegel állomásán egy markoló csütörtökön leszakította a felsővezeték egy részét. Az ennek következményeképpen létrejött rövidzárlat miatt egy ICE-szerelvény a közeli nyílt pályán megállt, ezért Offenburg és Freiburg között is elzáródott a pálya. A 250 utast viszonylag gyorsan evakuálták, majd egy különvonattal az offenburgi állomásra szállították. A felsővezetéket három óra elteltével ismét feszültség alá helyezhették.
Ugyanaznap megkezdték a beomlott alagútszakasz feletti első betonlemez építését. Összesen 1100 köbméter betont fog elnyelni a száz méter hosszú, tíz-tizenegy méter széles építmény. A teljes stabilizáláshoz két ilyen lemezre lesz szükség. A projektvezető, Frank Roser szerint egészen biztos, hogy október hetedikén már újra vonatok gördülhetnek a vágányokon.
A biztató dátum emlegetése ellenére a nyilvánosság nyomása egyre nagyobb. Szerdán tucatnyi szállítmányozási és környezetvédelmi szövetség nyílt levélben fordult Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszterhez és Violeta Bulc uniós közlekedésügyi megbízotthoz. A levélben arról írnak, az európai vasúti logisztika az összeomlás szélén áll, évtizedes fejlesztések hatása semmisül meg éppen és a szállítás a vasútról hosszú évekre az utakra látszik átterelődni az elmúlt évtizedek legtragikusabb pályalezárása miatt.
A közlekedési minisztérium szűkszavú közleménye szerint a lezárás jelentős kárt okoz, ezért elvárják, hogy a forgalomba helyezés céldátumát szigorúan tartsák be. Mindeközben az utakra és részben a víziutakra áthelyeződött teherszállítás további problémákat gerjeszt. Weil am Rhein városában óriási dugók vannak, a teherpályaudvaron feltorlódtak a Franciaországból és Svájcból az átrakásra és közúti elszállításra váró áruk. Az autópályán a kamionok öt kilométeres sorban állnak, az autósoknak a rendőrség azt tanácsolja, messze kerüljék el a térséget.
A frankfurti székhelyű vegyipari szövetségnél (VCI) jelentős problémákat okoz a nyersanyagok beszerzése és a késztermékek kiszállítása. Augusztus óta a szállításoknak körülbelül a fele helyeződött át közútra, vagy hajóra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!