Európának tartania kell a lépést a globális közlekedési versenyben

MTI/iho   ·   2015.03.14. 12:48

Az európai közlekedési hálózat fejlesztése mellett kiemelt figyelmet érdemelnek a harmadik országokba vezető szárazföldi kapcsolatok is, a hagyományos tengeri útvonalakon túl egyre jobban felértékelődik az elsősorban vasúti összeköttetések szerepe Kína, Oroszország, Törökország, a Közel-Kelet és Közép-Ázsia felé – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint ezt hangsúlyozta Becsey Zsolt, a tárca közlekedésért felelős helyettes államtitkára a Közlekedési Tanács ülésén Brüsszelben. A találkozón az uniós tagállamok szakminisztériumi vezetői vitát folytattak a közlekedéspolitika fejlesztésének az uniós versenyképességhez, növekedéshez és munkahelyteremtéshez való hozzájárulását vizsgáló tervezetről.

A közlemény szerint Becsey Zsolt elmondta: Magyarország előremutató kezdeményezésnek tartja az európai közlekedési hálózat fejlesztését megalapozó TEN-T iránymutatásokat. A törzshálózat meghatározásával a támogatási források valóban az uniós szempontból legfontosabb hálózati elemekre fordíthatók. A helyettes államtitkár jelezte: a közlekedés versenyképességének növeléséhez vezethet az innováció és az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésének ösztönzése, az alternatív üzemanyagok elterjesztése. Az Európai Bizottságot arra kérte, a hálózat hatékonyabbá tétele érdekében vizsgálja meg, hogyan biztosíthatóak uniós források a TEN-T törzshálózaton kívüli innovatív fejlesztésekre. Méretgazdaságossági okokból a kisebb országok esetében csak a teljes belföldi hálózatra kiterjedő bevezetéssel érhető el jelentős hatás például a vasúti kommunikációs rendszerek vagy az alternatív üzemanyagok használatával.

A tagállami vezetők vitát folytattak a negyedik vasúti csomagról is. Becsey Zsolt közölte: Magyarország ellenzi az országos vasúti szolgáltatások kizárását a közszolgáltatások köréből. A szabályváltozás súlyos zavarokat okozna a magyarországi távolsági közlekedés megszervezésében, és jelentős árnövekedést eredményezhetne. A helyettes államtitkár hangsúlyozta: Magyarország továbbra is szeretné megtartani a vasúti közszolgáltatási szerződések közvetlen odaítélésének lehetőségét.

A tárca közleményében kitért arra is, hogy a visegrádi országok küldöttségei a tanácsülést megelőző egyeztetésükön áttekintették a német minimálbér bevezetésével szembeni közös fellépésük eredményeit és a további terveket. A magyar fuvarozók mintegy 35–40 ezer tehergépkocsival és 3 ezer autóbusszal vesznek részt nemzetközi forgalomban, tízből kilenc jármű német viszonylatban tevékenykedik. A több mint 40 ezer magyar gépjárművezetőt érintő német szabályozás csak a kiszabott bírságok miatt 5–10 százalékkal növelheti a hazai vállalkozások költségeit. Az ülésen több tagállam utalt arra, hogy a belső piacon biztosítani kell a szabad közúti közlekedési szolgáltatások lehetőségét, és nem ezek nemzeti szintű technikai akadályozása a cél – tájékoztatott az NFM.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek