„Ezen a helyen akkora a veszedelem...”

Istvánfi Péter   ·   2012.12.01. 11:30
00

Nagy sikere van az Astoria-aluljárónak. Vasárnap elözönlötték a pestiek az aluljárót, hogy megtekintsék a főváros új látványosságát. Tetszettek az egyszerű, korszerű formák, a földalatti kirakatok, s a nagy széles járdák. Kissé többet kell gyalogolni, mint eddig, de de kárpótol ezért a közlekedés biztonsága és meggyorsulása.” – írta a főváros első aluljárójáról átadásakor az Esti Hírlap.

A mai kiskörút vonalában húzódó pesti városfal egyik fontos kijárata volt a 15. századtól a ma Astoria csomópontként ismert Hatvani kapu. A város terjeszkedése nyomán a kaput 1808-ban lebontották, de a kereszteződés továbbra is hatalmas forgalmat bonyolított le. Az 1910-es állapotokról így számol be a Pesti Hírlap: „Ezen a helyen akkora a veszedelem, hogy nem lehet segíteni rajta azzal, hogy lovas rendőrt állítunk, mert az tehetetlen a sok villamossal, kocsival, biciklivel, automobillal meg gyalogjáróval szemben.

Az ötvenes évekre annyira elviselhetetlen lett a forgalom az Astoriánál, hogy az eredeti terveket módosítva, utólag beterveztek egy extra megállót a 2-es metrónak. A mérnökök által két forgalmi alagút közé tervezett további három állomási alagút nyomán kialakult ötalagutas állomástípust azóta is budapesti típusként emlegetik világszerte. A metróállomáshoz természetsen aluljáró is dukált, aminek tervezésére Pelikán Józsefet kérték fel.

Az aluljáró napjainkban<br/>A képra kattintva galéria nyílik!<br/>(fotó: Tevan Imre)

A közvélemény a kezdetektől fogva érdeklődve figyelte az első aluljáró építését. Ez volt ugyanis az első látható jele a tíz év szünet után újraindított metróépítésnek, a munkálatok pedig addig soha nem látott forgalomkorlátozást eredményeztek. A közúti forgalmat igyekeztek minál jobban fenntartani, a Kálvin tér irányú forgalmat például a Zagyva folyó Pestre felszállított hídján keresztül vezették át, áthidalva ezzel a munkaterület egy részét.

Az aluljáróba eredetileg tervezett álmennyezet a kereszteződésen áthaladó villamosok és az Erzsébet híd terhelési próbájára érkező HÉV tehermozdonyok keltette rezgések miatt leszakadt. Ennek köszönhetően további extra publicitást kapott az építkezés: a hírműsorok mellett a viccújságok is kiemelten foglalkoztak az üggyel.

Végül az aluljárót álmennyezet nélkül adták át 1963 november 30-án, az eredetileg oda rejtett világítótesteket pedig a tartóoszlopok felső részén helyezték el, ezzel egyedi karaktert adva az aluljárónak. A Rákóczi úti villamosok 1972-es megszüntetése után a megállókba vezető lépcsőfeljárókat befalazták, akkor nyerte el végleges formáját az aluljáró.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.