Fehérítik a Mátra buszait is

Bohus Dávid   ·   2017.06.30. 13:45
kismatra

Heves megye autóbuszainak közlekedését az AKÖV-ből alakult Mátra Volán biztosította egri központtal. A kilencvenes évek elején az észak-magyarországi megyét kiszolgáló volán vállalat három társasággá vált szét: az egri buszok továbbiakban Agria Volán, a hatvani telephely autóbuszai Hatvani Volán cégjelzését viselve közlekedtek tovább. A Mátra Volán nevet a gyöngyösi központ kapta meg, amely autóbuszai a várostól északra fekvő hegyvidéki járatokon (többek között Mátraháza, Kékestető, Parád), illetve a déli irány települései (Adács, Nagyfüged) felé közlekedtek egészen Heves városáig.

A helyközi forgalom jellemző busza a 266-os volt az újabb típusok érkezéséig, volán-sárga fényezésüket sejeltezésükig megtartották (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

A helyközi viszonylatok mellett távolsági járatokon rendszeresen közlekedtek autóbuszjáratok Budapestre, illetve Heves és a szomszéd megyék városaiba, de hosszabb belföldi járaton Szegedre is eljutottak a Mátra Volán autóbuszai. Fontos szerepet töltött be a szerződéses járatok is üzemeltetése, legnagyobb megrendelőjük a visontai erőmű volt, de végeztek dolgozószállítást Gödöllő térségében is. Az egri központtól átvett járművek közül a helyközi autóbuszok eleinte a volán-sárga egyenfényezést viselték, a távolsági autóbuszokon viszont egyedi, többféle színsávos arculatot, vagy a gyári festést alkalmazták.

Még az egri központú Mátra Volán szerezte be a csíkos 256-osokat

A hetvenes és nyolcvanas években beszerzett kétszázas sorozatú Ikarus autóbuszokat a Mátra Volán is elkezdte lecserélni. A helyközi vonalakra a korszerűbb, Ikarus 415-ös típust választották, amelyből négyet háromajtós változatban rendeltek meg a gyöngyösi helyi közlekedés részére. A távolsági járatokra az Ikarus 300-as, majd EAG típusú autóbuszokat rendeltek a 250-esek és 256-osok helyére, a magasabb utazási komfortot biztosító szolgáltatás érdekében 1994-ben egy 397-es típusú Ikarust is beszereztek.

Az új autóbuszok megrendelésekor új flottaszín bevezetéséről döntöttek, így a helyközi- és távolsági forgalomba érkező új Ikarusokat is sötétbordó-világoszöld kombinációban fényezték, ahol a bordó sáv az első szegélyig tartott. Az új autóbuszok mellett a megmaradt 266-osokon meghagyták a volán-sárga fényezést, illetve a korábbi egyedi színtervű távolsági kétszázasok többségét is eredeti arculatával selejtezték, azon autóbuszok kivételével amelyek vázcserés, vagy értéknövelő felújítást kaptak.

A kilencvenes években a helyi- és helyközi autóbuszokat Ikarus 415-ösökre cserélték, ekkor jelent meg a Mátra Volán új flottaszíne

A járműbeszerzés a kétezres évek elején tovább folytatódott. A helyközi járatokra beosztott 266-osokat a kétszázas széria alapjain fejlesztett Classic típuscsalád C56-osai, valamint a Győrben gyártott Rába Contact 092 típusok váltották. Az autóbuszok arculatán a megrendeléskor egyszerűsítettek, így az új buszok a továbbiakban pisztácia-zöld fényezésűek lettek. Ezzel az arculattal érkeztek az MAN SL223 és SL283 típusú autóbuszai is. Kivételt jelentettek a kilencvenes évek végén orosz exportból megmaradt 263-asok, amelyek közül többet fehér fényezéssel állítottak forgalomba, de voltak olyanok is, amelyeken megmaradt az orosz megrendelő által igényelt kék-fehér fényezés is. Végül pisztáciazöld színnel érkeztek a megmaradt laprugósokat véglegesen leváltó Credo EC12-esek, Volvo Alfa Regiók, illetve használt Setra autóbuszok. A visontai szerződéses járatra vásárolt midibuszok viszont fehérek lettek.

A kilencvenes évek végétől már a pisztáciazöld fényezésre tértek át

A változatos megjelenésű autóbuszokat üzemeltető Mátra Volán Zrt. 2015. január elsejével végül beolvadt a szolnoki székhelyű Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt-be. A korábbi székhely a regionális közlekedési központ területi igazgatóságává alakult át. Az átszervezés során megszűnt a volán vállalat cégjelzése, helyette az autóbuszok elején a szolnoki volán által korábban rendszeresített betűtípusú felirattal jelzik, hogy az autóbusz melyik igazgatóság állományában szerepel. Az új beszerzésű buszok ezentúl az egységes fehér fényezést viselik, továbbá az élettartam-növelő felújításon átesett járművek már fehér fényezést kapnak.

Ez a C56-os Ikarus felújítását követően már fehér fényezéssel tért vissza, lassan eltűnik a pisztáciazöld a térségből

A gyöngyösi városi közlekedést továbbra is az idén huszonhárom éves 415-ös Ikarusok biztosítják, az autóbuszokat felújították és fehérre fényezték, a gépkocsivezetők munkahelyét légkondicionálóval látták el. A megnövelt élettartamú Ikarusok várhatóan még évekig szállították a gyöngyösi utasokat, az alacsonypadlós városi buszok megjelenésére még várni kell.

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.