Felavatták a MÁV új biztonságirányítási központját
A Ferencvárosi pályaudvar tőszomszédságában kedden felavatott létesítmény szolgáltatásait mind a MÁV-csoport tagjai, mind a Rail Cargo Hungária igénybe veheti majd. A központban négy munkaállomás van. Jelenleg a kapacitás még nem teljes, egyelőre hárman dolgoznak a munkaasztalokon elhelyezett két-két 22 hüvelykes monitoron. Velük szemben egy monitorfal található, amin tizenhat 40-es monitoron figyelhetik az eseményeket az ügyeletesek, osztott képernyőn, vagy akár egy-egy kameraállást kinagyítva.
Az iho megtudta, hogy a pályaudvarokon, illetve vasútállomásokon az események észlelése után két-három perccel tud reagálni a helyszínen a biztonsági szolgálat. Ehhez szükséges, hogy a járőröket direktbe tudják riasztani az ügyeletesek, akiknek utasításhatják a (fegyvertelen) vasútőröket. A fegyveres őrök esetében az őrparancsnokot kell riadóztatni.
Tavaly 1865 vagyoni kárral járó eseményre derült fény a MÁV különböző infrastruktúrái elleni támadások során, ami nagyjából 130 millió forintos kárt okozott a vasúttársaságnak. Ez az egy évvel korábbi adatokhoz képest 111 százalékos emelkedést jelent. Összesen 682 esetben loptak vagy rongáltak kábelt. Ez is nagyjából 130 millió forint kárt jelent.
A központ kialakításával jelentős humánerőforrást takarít meg a vasúttársaság, és az esetleges hibákra is gyorsabban reagálnak. A rendszerbe több állomásról érkezik be információ, ezáltal az élő munkaerőt át tudják csoportosítani más területekre – hangzott el. Csere László, a MÁV biztonsági igazgatóságának osztályvezetője az átadási ceremónián példaként említette, hogy a déli összekötő vasúti hídon jelenleg állandó 24 órás fegyveres őrzés van, az új rendszernek köszönhetően a pontőrzést azonban járőrözéssé szeretnék átalakítani.
Túrós András, a MÁV Zrt. biztonsági igazgatója az új biztonságirányítási és felügyeleti központot a multicégek színvonalához hasonlította. Mint megtudtuk, a kialakításhoz a Mol irányítási központja szolgált példaként, illetve a német vasutak berlini irányítóközpontját igyekeztek kicsiben megvalósítani.
Két fontos biztonsági terület van a MÁV-nál: az egyik a vasútbiztonság, a másik a vagyonbiztonság. Az első esetben Túrós András elmondása szerint európai szinten kiemelkedőek vagyunk. Utóbbi esetben nagyon komoly erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy a vagyonvédelem elfogadható legyen. Ennek elsősorban az az oka, hogy a vasút nagyon támadható: a 7000 kilométer hosszú vasúti pálya, továbbá az állomások és az üzemi területek nyitottak. A biztonsági igazgató azt mondta: „a vasút a tolvajok számára aranybánya”.
Túrós András beszámolt róla, hogy az utóbbi öt évben kezdődtek meg komoly biztonságtechnikai fejlesztések a MÁV-nál. Évente 2-2,5 milliárd forintba kerül a MÁV biztonsága, ebből 2,2 milliárd forintot az élőerős őrzésre fordítanak, 100-150 milliárd forintot pedig biztonságtechnikai fejlesztésre költenek. Ez azt jelenti, hogy az utóbbi években nagyjából 500 milliárd forintba kerületek a fejlesztések. Ennek keretében valósult meg az új központ is.
A MÁV pályaszakaszait, az infrastruktúrát, a személy- és teherszállító kocsikat naponta támadják, számos lopás, rongálás, vandál cselekedet célpontjai a vagyontárgyak. Emiatt a komfort, a biztonság és az üzembiztonság is jelentős veszélynek van kitéve. Az élőerős védelmet a MÁV Vasútőr Kft. látja el. Ez vonatkozik mind a fegyveres, mind pedig a vagyonőri őrzésre – erről a MÁV biztonsági igazgatóságának osztályvezetője számolt be.
A részletekről szólva Csere László elmondta, a most átadott biztonságirányítási és felügyeleti központ megvalósításának elindításához szükséges közbeszerzési eljárásra tavaly januárban került sor, majd júliusban tudták megkötni az 50 millió forintos szerződést. A központba jelenleg a Nyugati és a Déli pályaudvar mellett a székesfehérvári, a ceglédi, a vecsési és az üllői vasútállomás térfigyelő rendszere van bekötve. Emellett a beruházás keretében sikerült megvalósítani a Déli összekötő vasúti híd térfigyelő rendszerének kialakítását is. Mindezek mellett a tatapányai és a szolnoki pályavasúti telephelyek mozgásérzékelői, behatolásjelzői és a nyílászárók érzékelői is ide vannak bekötve.
A központ jelenleg a kapacitásának 50-60 százalékát használja ki. A későbbiekben további pályaudvarokat, jövőre például a Keleti pályaudvart, illetve a székesfehérvári vonalon több állomást szeretnének bekötni.
Csere László elmondta, összességében kétszáz kamerakép érkezik be a központba, ezeket élőben lehet követni és ellenőrizni. A technikai berendezések hibajelzéseire rögtön lehet reagálni, illetve a riasztójelzések kezelése is sokkal egyszerűbb lesz: egy-egy riasztójelzés esetén a rendszer egyből feladja az ügyeletesnek az értesítendő személyek elérhetőségeit, ezzel könnyítve a beavatkozást.
Az áruvédelemhez, a technikai őrzéshez használt, speciális, kereskedelmi forgalomban nem kapható, saját fejlesztésű harmadik generációs elektronikus lakatok jelzései is az új központba érkeznek be.