Felújított vasúti pályán siklott ki egy Amtrak-vonat

iho/vasút   ·   2017.12.20. 18:45
400px_amtrak_baleset

Súlyos vasúti szerencsétlenség érte december 18-án, helyi idő szerint hétfő reggel fél nyolc körül az Amtrak Seattle és az oregoni Portland között közlekedő, 501-es számú Cascades-járatát Seattle közelében, a Washington állambeli Tacomától délre. Az egy-egy dízelmozdony által vontatott és tolt, billenőszekrényes Talgo-szerelvény az I-5-ös autópálya felett DuPont közelében átvezető régi, íves, ám új sínekkel felújított vasúti hídon haladt, amikor a két mozdony és a tizenkét kocsi közül a tolómozdony kivételével minden jármű kisiklott, majd a vonatot húzó mozdony és az első kocsi az úttestre zuhant, amibe két nyergesvontató és öt autó is belerohant. A közúti járművekben csodával határos módon senki sem vesztette életét. A Tacoma és DuPont közötti, huszonnégy kilométer hosszú, felújított pályaszakaszt először használó járaton a baleset pillanatában hetvenhét utas és hét főnyi személyzet tartózkodott, ők nem voltak ennyire szerencsések: közülük hárman meghaltak. A mentőknek összesen több mint száz sérültet kellett ellátni. A vonat utasainak menekülés közben ki kellett ütniük a szerelvény ablakait, mivel a vészkijáratok nem működtek hibátlanul.

Az Amtrak Cascades-járat egy autópálya-felüljáró előtt siklott ki, több kocsi az úttestre zuhant (fotók: Daily Mail)

Az első vizsgálatok alapján a vonat elsősorban a sebességhatár jelentős túllépése miatt siklott ki, ezt később a nyomozók is megerősítették. A UPI arról ír, hogy az ív előtt még hetvenkilenc mérföld (körülbelül százharminc kilométer) per órás sebességgel lehet haladni, az autópálya felett áthaladó ívre viszont harmincas (alig ötven kilométer per órás) lassújel érvényes. Az adatrögzítő berendezés alapján az utolsó mért ponton, négyszáz méterrel a baleset helyszíne előtt viszont a szerelvény ennek két és félszeresével, 81,1 mérföld (körülbelül 130,5 kilométer) per órás tempóval haladt. A lassújeleket előjelző táblákat a korlátozott szakasz kezdete előtt két mérfölddel tűzik ki, a szóban forgó lassújel pedig rögtön az ív szélén kezdődik. Annak kiderítésére, hogy a szerelvény miért nem lassított le az előírt sebességre, hivatalos vizsgálat indult.

A hétfői volt az első, halálos áldozatokkal is járó Amtrak Cascades-baleset Washington államban. Előzőleg egy 1993-ban történt halálos szerencsétlenség, akkor két tehervonat ütközött össze szemből Kelsónál, öt vasúti dolgozó halálát okozva. Az éven ez már a második Cascades-járat, amely elhagyta a vasúti pályát: előzőleg júliusban Chambers Baynél haladt meg egy vörös jelzést egy szerelvény, majd futott le a sínekről. Az esetnek akkor csak néhány könnyebb sérültje volt.

A legfeljebb nyolcvan mérföld per órás sebességgel használható új pályaszakaszt az utazási idő csökkentése érdekében hozta létre az Amtrak. A vonatok Tacoma és DuPont között eddig a Tacoma-szorosnál, a Puget Sound-öböl mentén vezető hosszabb, kanyargósabb, lassabb, ám festői látványt kínáló vasútvonalat használták, az I-5-ös autópálya felett haladó, múlt pénteken átadott pálya azonban tíz perccel rövidebb menetidőt biztosít Seattle és Portland között. A 181 millió dolláros (bő negyvennyolcmilliárd forint) projekt során megépült az új Tacoma Dome vasútállomás is, a pályakapacitás növelése pedig két új hétfői vonat indítását is lehetővé teszi, a két nagyváros között így már napi hat járatpár áll rendelkezésre. A felújítás részeként az úgynevezett pozitív vonatbefolyásolási rendszert (PTC) is feltelepítették a pályaszakaszra, mely minimálisra tudja korlátozni a nem biztonságos járműmozgásokat, valamint még az ütközés előtt meg tudja állítani a szerelvényeket, az Amtrak szerint a baleset helyszínén azonban még nem volt beüzemelve a rendszer. 2017 eleje óta már számos futópróbát hajtottak végre a szakaszon, akár teljes pályasebesség mellett is. A mostani baleset miatt a Cascades-vonatok ismét a régebbi pályát fogják használni egy ideig.

Az I-5-ös autópályára zuhanó szerelvénybe több közúti jármű is belerohant

Míg Európában sorra épülnek a lassabb, kanyargósabb szakaszokat kiváltó új vasúti pályák, az Egyesült Államokban sokszor a fejlesztések ellen vannak. Lakewood városa például pert indított a projekt leállítása érdekében azzal az indokkal, hogy a gyorsabb vonatok a környék számos vasúti átjáróján haladnak majd át, és ez nagyobb veszéllyel jár. Az Amtrak jelenleg egy olyan vasúti folyosót használ, melyen korábban csak a Tacoma Rail vasúttársaság lassú, helyi tehervonatai közlekedtek. A balesetek megelőzése érdekében a Sound Transit és a WSDOT közoktatási kampányt indított, mely a gyorsabb vonatokra hívja fel az emberek figyelmét.

Washington állam az Egyesült Államok egyik olyan régiója, mely komoly pénzeket invesztál a vasúti személyszállítás fejlesztésébe. A Sound Transit tulajdonában álló vasúti folyosó felújítását egy 2008-as regionális választás során szavazták meg a helyiek, amelyhez Washington Állam közlekedési minisztériuma (WSDOT) is jóváhagyását adta. A beruházáshoz támogatást szereztek az USA-szerte a gyorsabb vasúti közlekedés megteremtése mellett kardoskodó Obama-kormánytól – számol be a The Seattle Times.

A jelen évtized első éveiben komoly finanszírozási problémák sújtották az Egyesült Államokat, a világ egyik vezető gazdasága pedig kétségbeesetten próbálta kiegyensúlyozni költségvetését. Az intézkedések a vasutakat is érintették, jelentős támogatási összegeket vontak el a kötöttpályás közlekedési ágazattól. Az akkori elnök, Barack Obama a kisebb, de állandó fejlesztésben látta a menekülés útját: a 2012-es pénzügyi évben nyolcmilliárd dollárt (több mint kétezermilliárd forintot) szánt vasútfejlesztésre, melyből a közlekedési minisztérium (DoT) bizottsága az intercity-szolgáltatások fejlesztésére százmilliót hagyott jóvá, és hasonló összeg juthatott pályafelújításokra az északkeleti és északnyugati folyosók vonalán. Az intercity-fejlesztésre szánt pénz egy másik, hosszabb távú nyolcmilliárdos terv része, mely szerint 2036-ig tízből nyolc amerikai használhatná az intercity-vonatokat. A rövidebb távú, 2018-ig tartó átfogó fejlesztési koncepció tervezett költségvetése 53 milliárd dollár, ebbe illeszkedett a 2012-es büdzsé.

Az Egyesült Államokban évekig a keleti parton futó, főváros Washington DC-t New Yorkon át Bostonnal összekötő, hétszázharminc kilométer hosszú Northeast Corridor (NEC) számított az egyetlen nagysebességű vasútvonalnak. Bár az Egyesült Államok szövetségi szinten nem csatlakozott a kiotói egyezményhez, kezdik felismerni, hogy a fosszilis tüzelőanyagot minél inkább ki kell szorítani a közösségi közlekedésből, így a repülésről a vasút fejlesztésére helyeződik át a hangsúly. Az ország a huszonegyedik században néhány év alatt próbálja utolérni a vezető országokat a nagysebességű vonalak hosszának tekintetében. A szövetségi kormány hatalmas pénzeket ajánlott fel az egyes államok nagysebességű vasútjainak létrehozására, ez azonban több államot egyszerűen nem is érdekelt, vagy visszautasította azt: Florida például kétmilliárd dollárra (532 milliárd forint) mondott nemet, Wisconsin 810 millióhoz (215 milliárd forint), Ohio pedig négyszázmillióhoz (106 milliárd forint) jutott volna. A három államnak szánt 3,21 milliárd dolláros keret nagy részét 2011-ben szét is osztották tizenöt másik állam között. Az ország északnyugati csücskében található Washington körülbelül nyolcszázmillió dollárra (cirka 210 milliárd forint) tett szert. Összesen harminckilenc szövetségi állam, valamint a fővárost övező District of Columbia vesz így rész a vasútfejlesztési tervben.

A dél-kaliforniai Metrolink vasúttársaság negyven korszerű, kétszáz kilométer per órás sebességre képes, környezetbarát, a régebbi dízelmozdonyokhoz képest akár nyolcvanöt százalékkal is kisebb emissziójú EMD F125-ös dízelmozdonyt állít forgalomba 2017-től. A 280 millió dollár értéket képviselő járműbeszerzés a déli parti levegőminőségi körzet (SCAQMD) Carl Moyer-programján, valamint Kalifornia állam vasútfejlesztési programján keresztül történik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek