Fogas kérdés: miért nem indultak még el a Stadler kétéltű járművei a Magas-Tátrában?
Az idei évben már biztos, hogy nem utazhatunk a fogasvillamosokkal Szlovákiában.
A ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság összesen öt szerelvényt vett a Stadlertől, amelyek a Fogaskerekű Vasúton és a Tátrai Villamos Vasúton egyaránt tudnak majd közlekedni. A Stadler 38 millió 801 ezer 691 euróért szállította le a Stadler. Mind az öt szerelvény már Szlovákiában van, de a beharangozott nyári, majd őszre halasztott indulásból nem lett semmi. Most pedig kiderült: az idén már nem is vehetik birtokukba az utasok a szerelvényeket.
A ZSSK szóvivője, Tomáš Kováč megerősítette a híreszteléseket, miszerint az öt új villamos motorvonat várhatóan legkorábban jövő februárban állhat éles forgalomba utasokkal a fedélzetén. A Vasúttársaság szűkszavú a csúszás okait illetően, de annyit tudni, hogy műszaki problémák miatt van. Bizonyos ezrelékű emelkedésnél, nedves és szennyezett pályán (például falevelek) a kerekek megcsúszását tapasztalták. A Stadler a hibát már elhárította, viszont a műszaki hiba miatt eddig a ZSSK még nem vehette át az új szerelvényeket. A szlovák Közlekedési Hatóságnál toporog most a fogasvillamosok ügye, a hatóságnak hatvan napja van, hogy kiadja a szükséges engedélyt a járműre. Mind az öt szerelvény már teljesítette a futópróbákat.
A vasúttársaságnál remélik, hogy már egyéb komplikáció nem lép fel, és mielőbb csatasorba állíthatják a fogasvillamosokat. A jövő évi februári időpont jelenleg tarthatónak tűnik, sőt, ha minden simán megy, akkor talán még egy picit korábban is pályára léphetnek a kevésbé ismert tátrai hegycsúcsokról elnevezett vonatok. Az új szerelvények légkondicionáltak, wifi, konnektorok és automatikus utasszámláló is van bennük, nem maradt ki a kamerarendszer sem. A vonatban 91 ülőhely, plusz két hely van a mozgáskorlátozottak számára, ezen kívül 88 álló utas is elfér kényelmesen. Maximális sebességük 80 kilométer/óra, a legnagyobb előnyük, hogy a fogaskerekű vasúton is és a villamos vasúton is képesek közlekedni. A karbantartási célokra szánt mozdony villamos- és dízelmeghajtással egyaránt képes üzemelni. A dízelerőforrás megfelel az Euro IIIB emissziós előírásoknak. A járműveket úgy alakították ki, hogy azok elé télen hómarót is fel lehet rögzíteni. A gépek távirányítással is vezérelhetők.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!