Forradalmi újítások sorozata jön jövőre a cseheknél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.09.27. 15:00
railjet

A menetrendváltást követően és a jövő év folyamán összesen 126 milliárd forint értékben helyez üzembe új vasúti járműveket a Cseh Vasutak.

A Cseh Vasutak vezérigazgatója, Ivan Bednárik büszkén jelentette ki, hogy a Railjetek 2014-es üzembe helyezése óta az eddigi legnagyobb mértékű járműparkfiatalítást fogják végrehajtani a vasúttársaságnál 2022-ben. Az egyik legjelentősebb haladás a nyugati országrészben közlekedő expresszvonatokat érinti: a Prága és Cheb között közlekedő Nyugati Expressz és Krušnohor gyorsvonatok is a legújabb és legkorszerűbb InterJet szerelvényekből lesznek kiállítva. A szerelvények beszerzéséről bővebben itt olvashatnak.

A Cseh Vasutak még 2018-ban rendelt meg ötven új vasúti kocsit a Siemens és Škoda konzorciumtól. A kocsikat a Siemens bécsi telephelyén gyártották, végösszeszerelésük pedig a cseh Škoda Transportation ostravai gyárában történik. A szerelvények a Siemens Viaggio Comfort típusú járművek formatervezéséhez és műszaki felszereltségéhez igazodnak. Az ötven vasúti kocsit tíz ötkocsis szrelvény formájában tervezik használni. A mozdony nélküli szerelvény első és utolsó kocsija standard UIC-előírásoknak megfelelő átjárókkal lesz ellátva, ami lehetővé teszi az ötkocsis szerelvény igény szerinti további bővítését például étkezőkocsival, vagy plusz első- vagy éppen másodosztályú kocsikkal. Az ötven kocsit, azaz a tíz ötkocsis szerelvényt nem egész hárommilliárd koronáért (39 milliárd forint) veszik meg a csehek. A szerelvény hossza 132 méter, 330 utas fér el benne, a kocsik maximális sebessége pedig 200 kilométer/óra.

Az InterJet másodosztályú szakasza

A morvasziléziai régióban is lesz vérfrissítés, itt az Ostrava és Frenštát pod Radhoštěm közötti szakaszon állnak forgalomba a Škoda által gyártott kétszintes ingavonatok. Tovább szaporodnak a RegioPanterek is, újabb huszat állítanak forgalomba a közép-csehországi, dél-csehországi, valamint a pilseni régió vasútvonalain. Minden gyorsvonatból kikopnak a legöregebb, még a hetvenes, nyolcvanas években, a kelet-németországi Bautzenben gyártott vasúti kocsik.

A Prága és České Budějovice, valamint České Velenice között közlekedő gyorsvonatok is lényegesen jobb utazási komfortot kínálnak majd decembertől, mert már ezeken a járatokon is EC/IC kategóriás vasúti kocsik lesznek besorozva. A Prága–Havlíčkův Brod–Brno vasútvonalon közlekedő gyorsvonatokból  is kikerülnek a műbőr üléses bautzeni rémek. A Prága és Hradec Králové, valamint Trutnov felé közlekedő járatokba is kényelmesebb, újabb kocsik kerülnek, a poggyásztérrel ellátott kocsi sem lesz már a szocialista időket idéző jármű. A Brno–Olomouc–Šumperk vonalon közlekedő Bouzov gyorsvonatok is kapnak új építésű kocsikat. Az új RegioPantereknek köszönhetően kikopnak a személyvonatokból a nyolcvanas években épült termes személykocsik is, sőt „Honecker bosszúja” is visszavonulót fúj egyes járatokról. 2022 folyamán további járműpark-újítás várható például az Olomouc vonzáskörzetében közlekedő járatokon a Stadler GTW motorvonatok üzembe helyezésével.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.