General Electric-mozdonyokat vesznek az ukránok
Meglehetősen rövid, mindössze öthónapnyi tárgyalássorozatot követően jelentős, egymilliárd dollár (körülbelül 254 milliárd forint) értékű megállapodást írt alá az ukrán nemzeti vasút UkrZaliznica (UZ) és az amerikai GE Transportation. Az ukrán vasúthálózat modernizálását célul tűző, 2018 és 2034 között zajló program a GE valaha volt legnagyobb befektetése a kelet-európai országban – jelenti a Railway Gazette.
A keretszerződés értelmében harminc hattengelyes Evolution Series dízelmozdonyt épít meg az amerikai cég az USA-beli Erie-ben 2018-2019 során. A nehéz tehervonatok vontatására szánt, TE33A sorozatú járművek beszerzését az Ukreximbank által biztosított hitelből finanszírozzák. A program további hetvenöt régebbi dízelgép felújítását, valamint a mozdonyok hosszútávú karbantartását is magába foglalja. Sőt, tíz év alatt további 195 TE33A is elkészülhet, melyekhez Erie-ből érkeznek a kitek, vagyis a részegység-csomagok. A mozdonyok végszerelése már Ukrajnában fog megtörténni.
A General Electric szerint a 3360 kilowatt teljesítményű, százhúsz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képes dízelgépek gyártása már 2018 elején meg is kezdődik. Az első kész mozdonyokat már idén ősszel át is veheti az UZ, a harmincadik gép érkezése 2019 első negyedévében várható. A további járművek alkatrészeinek negyven százalékát Ukrajnában fogják legyártani, számos munkahelyet teremtve.
A TE33A mozdonytípust több ázsiai országban (Kazahsztánban, Tádzsikisztánban, Mongóliában, Azerbajdzsánban, Türkmenisztánban és Kirgizisztánban) használják már. Az UZ számára sem ismeretlen a típus: az egyik géppel 2016 végén az ukrán vasúthálózaton végeztek futópróbákat. Az ukrán TE33A-kat mikroprocesszoros vezérléssel, távdiagnosztikai rendszerrel, elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel látják el, a vezetőfülkék szabályozható klímaberendezést és passzív ütközésvédelmet kapnak. A vezérek kényelmét a hosszútávú utak során ergonomikus zuhanyzó, hűtő és tűzhely szolgálja.
Az ukrán vasúttársaság jelenleg hatszázkilenc fővonali dízel tehermozdonyt üzemeltet. A flotta azonban már igencsak leharcolt, a gépek átlagéletkora harmincegy év – számol be az International Railway Journal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!