Hadd szóljon az olasz Rock!

iho/vasút   ·   2018.04.21. 16:15
400px_trenitalia_rock

Az olasz nemzeti vasút Trenitalia még 2016 júniusában szavazott bizalmat egyik motorvonat-tenderén a Hitachi Rail Italynak. A japán-olasz cég a maximum háromszáz nagykapacitású, regionális kivitelű, kétszintes villamos szerelvény beszerzését magában foglaló keretszerződéssel egy 2,6 milliárd euró (több mint nyolcszázmilliárd forint) értékű gigaüzletet húzhat be. A kezdőcsomag összesen harminckilenc (huszonnégy ötrészes és tizennégy négyrészes), százhatvan kilométer per órás sebességgel használható motorvonatra szól, értéke 333 millió euró (körülbelül százhárommilliárd forint). Az első kész Rock-vonatot a napokban mutatta be pistoiai üzemében a gyártó a nyilvánosságnak. A szerelvényt hamarosan Csehországba viszik, ahol a velimi tesztpályán különböző futópróbáknak vetik majd alá. Az első vonatok várhatóan egy év múlva, 2019 tavaszán állhatnak forgalomba.

Bemutatta első Hitachi Rock-motorvonatát a Trenitalia. A négy-, öt- és hatrészes szerelvényekből legfeljebb háromszázat vásárolhatnak az olaszok. Első körben harminckilenc áll forgalomba (fotók: Railway Gazette)

Habár a Hitachi eredetileg a híres itáliai festőről, a 16. század végén, 17. század elején alkotó, és a naturalisztikus ábrázolás egyik fő képviselőjének számító Caravaggióról nevezte el a járműsorozatot, a Trenitalia inkább az újabban már hagyománnyá váló, zenei műfajokat felvonultató elnevezési rendszerét követte: a Vivalto, a Minuetto, a Swing és a Jazz után színre lép a Rock is. Az elnevezés harmonizál a vonatok formavilágával: a szó szerinti értelmezésben követ, sziklát jelentő rockzene keménységét, „zúzósságát” az ék alakú, futurisztikus, egyszerre íves és szögletes orr-rész még inkább kihangsúlyozza.

Az ötrészes vonatok százharminchat méter hosszúak, 2,8 méter szélesek és 656 utas befogadására alkalmasak. Négy forgóváz hajtott, a gyorsulás egy méter per négyzetszekundum. Az olasz rendszer szerint az ötrészes egységek ETR521-es, a négyrészesek pedig ETR421-es sorozatként fognak közlekedni. Az International Railway Journal információi szerint az első rendelés összes szerelvénye Emilia-Romagna tartományban áll majd forgalomba. A következő rendelésekkel Toszkána négy ötrészes Rockkal gazdagodik majd, Liguriába huszonnyolc ötrészes szerelvényt szállíthatnak, a legnagyobb adagot pedig Veneto fogja kapni: harmincnyolc ötrészes és kilenc hatrészes motorvonattal bővülhet a járműflotta.

Az emeletes, regionális szerelvények felső szintje

A Trenitalia szerint 2023-ra a regionális járműpark háromnegyedét már új beszerzésű szerelvények fogják alkotni, a vonatok jelenleg 20,3 éves átlagéletkorát 10,6-ra csökkentve. Az ingázók igényei szerint tervezett, fejlett utastájékoztató rendszerrel is ellátott Rock-vonatokkal a vasúttársaság kényelmesebb, tisztább, biztonságosabb, sőt, a nagysebességű járatokéhoz hasonló színvonalú szolgáltatást nyújthat az utasok számára. A járművek a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használhatóak. A könnyűfém ötvözetű kocsiszekrények széles utasteret biztosítanak, melyet tovább növelnek a tetőn elhelyezett vontatási rendszerek. A Hitachi szerint a vonatok külsejét úgy tervezték, hogy egyértelműen felismerhető legyen az olasz eredet, továbbá generációs különbséget jelentsen a jelenlegi emeletes vonatokhoz képest. A korszerű, környezetbarát Rock-vonatok a jelenleg használt járművekhez képest harminc százalékkal kevesebb energiát használnak majd fel. Ráadásul mivel a felhasznált anyagok kilencvenöt százaléka újrahasznosítható, jogosultak az energiahatékonysági beruházások úgynevezett „fehér tanúsítványára” is.

A beruházást az FS Group egy hatszázmillió euró (186 milliárd forint) értékű, tavaly novemberben kibocsátott zöld kötvénycsomagból részfinanszírozza – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek