Harc a rekordokért, lesznek húsz órás járatok is?
Megint beindult a nagy verseny, ki repüli a föld leghosszabb légi járatait. Elég sűrűn követik egymást a bejelentések, amelyek azt jelzik, a légitársaságok presztízs-okokból is fontosnak tartják ezeket a különleges járatokat, persze nyilván az is fontos, hogy a vonal gazdaságosan működjön.
Heteken belül az Emirates veszi át az elsőséget, a Dubai–Auckland járat 13 ezer 802 kilométer hosszú lesz 17 óra 50 perces repült idővel. Ugyancsak a dubai társaságé lesz a második hely a Dubai–Panama City 13 ezer 439 kilométerével, 17 óra 35 perccel, mindkettőt 777-essel tervezi a cég. (Friss hírek szerint a panamai járat késik, egyelőre kevés jegyet adtak el rá.)
A jelenlegi leghosszabb pedig, a Qantas 7454 mérföldes Sydney–Dallas repülése (16 óra 55 perc, 13 ezer 804 kilométer) a harmadik helyre szorul vissza, igaz, annyiban mégis rekorder, hogy ezt a vonalat repüli a legnagyobb gép, az A380-as.
Ugyanakkor Akbar Al Baker vezérigazgató bejelentette, harcba száll a Qatar is az elsőségért. A dohai légitársaság szintén Auckland városát nézte ki, és mivel Doha valamivel távolabb fekszik, mint Dubai, ezért ha a 14 ezer 439 kilométeres, 18 és fél órás járat megvalósul, ez lesz a földön a leghosszabb, amit a cég 259 személyes Boeing 777-LR-ekkel repül, bár azt még nem tudni, valójában hány üléssel hirdeti majd meg valójában a járatot a cég, és azt sem tudni, mikor nyitják a vonalat.
Amint arról azonban már korábban is beszámoltunk, a Singapore Airlines, amely egészen 2013-ig vezette a listát, ugyanazon az útvonalon akarja visszaszerezni az elsőséget, mint amely korábban is a leghosszabbaknak számított, csak épp más géppel repülve. Ez pedig a Szingapúr–New York, az A350-es Ultra Long Range változatával, amit régebben a négyhajtóműves, csak prémiumosztályokkal és csökkentett utasszámmal indított, de azóta a flottából kivont A340-esekkel tartott fenn.
De még erre is rátromfolt a Qantas, az ausztrálok a jelek szerint ugyancsak fontosnak tartják, hogy mostani elsőségüket visszaszerezzék, mégpedig egy Sydney–New York járattal, ami tizenkilenc órás repülést jelent leszállás nélkül. A típus, amivel belefognának, még szintén nem létezik, a 777-es új változata, de a Qantas tervezi, hogy kevesebb utasszámmal ugyan, de 2018-ban megelőzi a versenytársat, és beindítja a rekordot jelentő járatot 787-9-esekkel.
Külön tartják számon az egy-egy típus által berepült távolságokat, érdekesen alakul például a kifejezetten ultrahosszú távokra tervezett Dreamliner versenye. Ezúttal a United dobta be magát egy júniusra ígért járatnyitással: San Francisco és Szingapúr között, 13 ezer 210 kilométer, tizenhat óra húsz perc. A típusmásodik szintén a Unitedé, 12 ezer 429 kilométerrel, majd következik az Etihad Abu Dhabi–Brisbane, illetve az American Dallas–Sanghaj vonala.
Ha azonban a Qantas valóban harciasan megelőz mindenkit, akkor az a korábban említett 787-9-es Sydney–New York lesz a győztes, persze addig, amíg beindul, más légitársaság is kitalálhat mást is. Például mozgolódik az Air India is, a tervezett, de még be nem jelentett 787-es járat rekordjárat a Bangalore–San Francisco lenne. Az első hírek 777-esekről szóltak, de ezekből csak kettőt üzemeltet már csak a társaság, ezért valószínűbb a 787-esek bevetése.
A határ szinte a csillagos ég: a mostani modern típusok két hajtóművel, tehát viszonylag gazdaságos módon képesek irgalmatlan távokat biztonságosan lerepülni, különösen a mostani kerozinárak mellett. És sok utast a lassan húsz óra felé kúszó repülőgépen töltött idő sem tántorít el. A mai szélestörzsűek azért kényelmesebb utazást és több mozgási lehetőséget biztosítanak, és akinek van pénze egy ilyen útra, mert megéri neki, hogy ne kelljen átszállnia, az nyilván megveszi a jegyet akkor is, ha a gép kizárólag business- és/vagy első osztályra van tágasan berendezve.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!