Harmincnyolcan maradnak

iho   ·   2016.12.10. 08:45
00kicsi

A két prototípus kocsival együtt összesen százötvennégy készült a Ganz csuklósokból, „röpke” harminchárom év alatt. Először pont a két protót: a hattengelyesből nyolctengelyessé átépített 3730-ast és az eredetileg is hosszú 3731-est érte utol a végzet a hetvenes években, majd a 2010-es években elkezdődött a széria szép lassú fogyása. Mindenképp megmenekül és továbbra is közlekedik majd az 1997–1999 között szaggatós vezérlésűre átépített és belülről is némileg korszerűsített harminc KCSV7-es, a szériavillamosokból azonban csupán harmincnyolc futhat tovább.

A legelső marad... (Kemsei Zoltán felvételei)

A Ganz csuklósoknak szinte már csak a külalakja emlékeztet a gyártáskori állapotra, főműhelyi felújítások során több kisebb-nagyobb felújítást végeztek rajtuk. Megváltozott például a műszerfal, a paravánfalas vezetőfülkét zárható ajtóssá alakították, eltűnt a gumipadló, helyét csúszásmentes „csillámpadló” vette át, már nem találkozhatunk lyukacsos dekorit mennyezetborítású, izzóvilágítós, állandóan beragadó, lehúzható ablakos példánnyal sem. A barna, később piros műbőrborítású ülések helyét a plüsshuzatos vette át, világító indításjelzőt, sőt, számos kocsi egyedi ajtónyitást, és ehhez leszállásjelzőt is kapott, és csak a protókba beépített temperáló fűtés is szériatartozékká vált.

A Ganz csuklósok ötvenedik életévükhöz közeledve kezdik lassan megszolgálni idejüket – emlékezzünk, az UV típus is alig élte túl a félévszázados ünnepet a menetrend szerinti forgalomban –, százhárom hannoveri TW 6000-es, harmincöt rövid és tizenkét hosszú CAF villamos közlekedik már Budapesten, a folyamatosan megújuló, a beszerzett mennyiségből csak a két oktatókocsit elvesztő Tatrák mellett, a Körúton immár egy évtizede jár a negyven Combino.

...a legutolsó megy

A hbweb.hu oldal a közelmúltban nyilvánosságra hozta a kegyelmet kapott harmincnyolc kocsi pályaszámát: 1301, 1313, 1318, 1341, 1342, 1349, 1357, 1360, 1361, 1363, 1364, 1365, 1366, 1367, 1369, 1400, 1401, 1402, 1404, 1407, 1418, 1419, 1427, 1433, 1434, 1437, 1438, 1439, 1440, 1441, 1442, 1443, 1444, 1445, 1448, 1450, 1451, 1461. Ezek szerint az 1967–68-ban gyártott első tízes sorozatból csupán az 1301-es marad, és roncstelepre megy majd az utolsó, 1978-as gyártású tizennyolc kocsi is. Az iparik és a KCSV-k bevetési területe is szűkül, gyakorlatilag ott maradnak meg, ahol szélesebb jármű nem közlekedhet: a Szabadság hídon és a 2-es vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.