Hazai gigamegrendelést kapott a Stadler
Összesen akár ötszáztíz villamos Flirt motorvonatot építhetnek meg az SBB, a Thurbo és a RegionAlps vasúttársaságoknak. A cég fennállása során eddig ez a legnagyobb megrendelés.
A svájci vasút legnagyobb vasúti járműbeszerzéseként emlegetett keretszerződés első körében 286 szerelvényt hívott le a három társaság, kétmilliárd svájci frank, vagyis körülbelül 670 milliárd forint értékben. Az október 5-ei bejelentést egy húsznapos türelmi időszak követi, a hivatalos szerződéskötésre csak ezt követően kerülhet sor.
A jelentős mennyiségű szerelvényre a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB), az SBB és Thurgau kanton közös vasútvállalata, a Thurbo, valamint az SBB és Wallis kanton közös vállalata, a RegionAlps 2020 májusában írt ki kétkörös közbeszerzési eljárást. A három társaság azért indított közös járműbeszerzést, mert úgy vélik, az egységes flotta jóval egyszerűbb üzemeltetést tesz lehetővé, növelve a tömegközlekedés versenyképességét és vonzóságát. A második körre három gyártó egy-egy jól bevált termékével számoltak, ez így is lett: a 2021. áprilisi végső határidőre az Alstom, a Siemens és a Stadler adott be ajánlatot. Az értékelés során elsősorban a gazdasági hatékonyságot, a minőséget, a vételárat, valamint az olyan tenderspecifikációknak való megfelelőséget értékelték, mint az élettartamra vetített karbantartási, tisztítási, energia- és alkatrészköltségek.
Az SBB szerint azért választották a Stadler Flirt3-asát, mert a jól bevált konstrukció már bizonyított minőségét, költséghatékonyságát, részletes terveket kínál a projekt mérföldköveinek teljesítéséhez, valamint a legalacsonyabb teljes üzemelési költségekhez.
Az alaprendelésnél eredetileg 194 szerelvénnyel terveztek, az üzemeltetők, a svájci szövetségi kormány, valamint a kantonok közötti egyeztetéseket és megállapodásokat követően arra jutottak, hogy 286 vonatra van szükség. Ezzel a mennyiséggel ennél is több régebbi, az már életciklus végén tartó vagy azon is túlhaladt szerelvényt nyugdíjazhatnak.
Az SBB az első rendeléssel 155 négyrészes Flirtöt kap, ezek RBDe560 sorozatú, 1984–1996 között gyártott Domino motorvonatokat, RABe 521 és 523 sorozatú, 2004–2006 között épített, első generációs Flirtöket, valamint mozdonyos ingavonatokat váltanak majd ki. Opcionálisan 174 Flirtöt hívhatnak majd még le. A Thurbo 107 háromrészes Flirthöz jut, negyven további jármű rendelhetősége mellett; a vonatok RABe 526 sorozatú, 2003–2005 körüli, kétrészes Stadler GTW 2/6 és háromrészes GTW 2/8 szerelvényeket nyugdíjaznak. A RegionAlps huszonnégy plusz tíz Flirtöt kaphat, ezek 1987–1995 közötti Domino, valamint RABe 525 és RABe 527 sorozatú, 1998–2005 között gyártott, három- és négyrészes Nina motorvonatokat küldenek majd parkolópályára.
Minden vonatot svájci, bussnangi üzemében épít majd meg a Stadler, körülbelül hetvenöt százalékos hazai hozzáadott értékkel. A Flirt-flotta első példányai a 2025. decemberi menetrendváltással állhatnak forgalomba, az utolsókat várhatóan 2034-ben vehetik át.
Az új Flirtök a jelenleg használt vonatokhoz képest több helyet kínálnak majd a kerékpárral, babakocsival, vagy nagyobb csomagokkal utazóknak. Javulni fog a mobilhálózat minősége és több konnektor is rendelkezésre áll majd. Szerelvényenként egy akadálymentes WC, valamint két hely lesz majd a kerekesszékkel közlekedőknek is, az egyik az első osztályon. Az egyáramnemű, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú rendszerről üzemelő motorvonatok Svájcon kívül Németországban és Ausztriában is közlekedhetnek majd – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!