Hétfőtől indul a villamos vontatás a Püspökladány–Biharkeresztes országhatár vasútvonalon

iho/vasút   ·   2023.08.25. 16:00
101

Néhány hónapot ugyan késett a kivitelezés, de augusztus 28-án nulla órától a pályára engedélyezett sebesség figyelembe vételével a vonatokat villamos mozdonyok továbbíthatják. 

Kétezerhúsz októberének végén indították el a 101-es számú Püspökladány (kiz)–Biharkeresztes országhatár vasútvonalon a szűk keresztmetszetek kiváltását és villamosítást. A projektindítón kiderült, a beruházásnak köszönhetően 2023-ra elkészül a szakasz villamosítása, visszaállítják a legalább 100 km/óra pályasebességet, nettó 47,2 milliárd forint európai uniós forrásból. A beavatkozás folyományaként kurtább lesz a menetidő (és ezzel együtt, ami még ennél is fontosabb: a menettartam), csökken a környezetterhelés, megújulnak a peronok, peronbútorokat, esőbeállókat helyeznek el; állomások gyalogos útvonalai megújulnak, illetve akadálymentesülnek, nő a szolgáltatási színvonal és a komfortérzet: könnyebb lesz fel- és leszállás, kényelmesebb a várakozás, modernebb az utastájékoztatási rendszer, korszerűbb a világítás és az energiaellátás.

A kishíján 55 kilométeres szakasz kivitelezési munkáira a SR 2019 konzorciummal (Strabag Rail Kft. és az R-Kord Építőipari Kft.) kötött szerződést a beruházó, a projektben a Vasútvill Kft. alvállalkozóként végezte az egyik legfontosabb feladatot, a villamos vontatás kiépítését és az ehhez kapcsolódó járulékos teendőket. Kétezerhuszonegy februárjában a Vasútvill Kft. is elkezdte a kivitelezést, az ütemtervnek megfelelően megkezdődött az oszlopállítás a Berettyóújfalu és Mezőpeterd közötti szakaszon. Egy évvel később azonban a Vasútvill közleményben tájékoztatta a „befektetőit, valamint az egyéb tőkepiaci szereplőket és érdeklődőket, hogy a Püspökladány–Biharkeresztes szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása, valamint a Vác alállomás tervezési és kivitelezési munkáinak teljeskörű kivitelezése tárgyú projektekhez kapcsolódó vállalkozási szerződéseit a fővállalkozó 2023. március 29. napjára indoklás nélkül felmondta.”

Ilyen előzmények után is – bár némi késéssel* – elkészült a vonal villamosítása 50 Hz 25 kV váltakozó áramú villamos felsővezeték rendszerrel, a kapcsolódó járulékos rendszerek, valamint a FET (felsővezetéki energia távvezérlés) és a HETA (helyi távvezérlés) kiépítésével, Ebes a felsővezetéki energia távvezérlő központba történő bekötéssel, továbbá Berettyóújfaluban felsővezeték karbantartó telep megépítésével. A hónap elején adtunk hírt arról, hogy az utolsó fázisánál, a tesztelésnél tart a 101-es vonal villamosítási projektje.

Információink szerint hétfőtől a felsővezeték-hálózat vontatási energiáját normál üzemállapotban Püspökladány (kiz.) és Püspökladány fázishatár közötti vonalszakaszon a karcagi 132/25 kV-os vontatási alállomásról, a Püspökladány fázishatár és a Biharkeresztes országhatár közötti vonalszakaszon Berettyóújfalú ugyancsak 132/25 kV-os vontatási alállomásáról táplálják be. A vasútvonalon a kiépített vontatási energiaellátó rendszer korlátozás nélkül használható, illetve a villamos mozdonyok mennyiségi és típuskorlátozás nélkül közlekedhetnek.

Továbbra is kellenek majd azonban dízelek a vonalra: az árufuvarozó vasútvállalatok ugyan elvihetik Biharkeresztesig villanymozdonnyal a határon túli célállomásra szánt elegyeiket a vonalon, de az üzemváltó állomás a túloldalon, Biharpüspökiben (Episcopia Bihor, ahol még se híre, se hamva a drótnak) van. Ezért a rövid határátmeneti szakaszon mindaddig szükség lesz a dízelvontatásra, amíg a CFR nem készül el a saját felsővezetékével. …

*Vitányi István, a bihari térség országgyűlési képviselője (Fidesz-KDNP) a 2020 októberi projektiindítón jelentette ki, hogy „kétezerhuszonhárom január elsejétől villanymozdony húzza majd a vonatot, amely száz kilométer per órás sebességgel közlekedik”.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek