Hímzéses ülések a szlovákoknál

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.07.27. 08:00
Bmpz_01

Járműpark-fiatalításba kezd a szlovák személyszállító vasúttársaság, a ZSSK. Nyolcvanöt vasúti kocsi utastere kap új dizájnt, ebből ötven kupés kocsit a nagyszombati járműjavítóban pofoznak ki, harmincöt vasúti kocsi pedig teljesen új lesz, amelyeket a ruttkai járműgyártóban építenek. Az új első- és másodosztályú kocsik termes kivitelezésben gördülnek ki a gyárból. A járművek utasterében az ülések kárpitján a csicsmányi népi motívumok, az étkezőkocsiban pedig a Duna hullámai, valamint a kanyargó folyóra utaló elemek jelennek meg. A ZSSK a neves Aufeer Design dizájnstúdiót bízta meg a tervek elkészítésével.

A kupés kocsik új külalakja (fotók: ZSSK)

Csicsmány (Čičmany) egy Zsolnához közeli skanzenfalu, festői faházakkal, amelyeket fehér színű minták díszítenek. A geometriai elemekkel való díszítés technikájával készülnek a díszítő hímzések valamint a népviseletek mintái is.

Míg a másodosztályú kocsik utasterében a kék szín dominál, addig az első osztályú kocsiknak a színösszeállítása már egy tátrai naplementére emlékeztet, sötétbarna és aranysárga színeivel.

Az új dizájnú vasúti kocsikat elsősorban a Zsolna–Prága és a Pozsony–Kassa (természetesen az északi vonalon) szakaszon vetik majd be. A vasúttársaság ígérete szerint az első felújított járművek még júliusban forgalomba kerülnek.

A termes másodosztály

Igazán dicséretes, hogy a szlovák vasúttársaság is próbál javítani az utazási komforton, de tegyük hozzá, mint ahogy egy fecske sem csinál nyarat, úgy nyolcvanöt (ha kivonjuk az ötven ráncfelvarrott kocsit, akkor csak harmincöt új jármű) kocsi sem hozza meg a nagy léptékű előrelépést az utazási komfort növelése terén. Még mindig akadnak olyan járatok, főleg a személyvonatok esetében, amelyeken régi, lelakott, koszos, bűzös vasúti kocsik közlekednek. Ez leginkább a Kassa környéki elővárosi forgalomban jellemző napi szinten.

Ez is a ZSSK mindennapjaihoz tartozik... „Retro” B kocsi az egyik személyvonaton Kassa környékén (fotó: a szerző)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!


Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.