Hölgyeim és uraim: itt a Siemens Alstom!

iho/vasút   ·   2017.09.28. 16:15
400px_alstom_tgv

Többhónapnyi spekulációt követően immár hivatalos: a két legnagyobb európai vasúti gyártó összeolvad. A lépés nem véletlen. Bő két éve, 2015 nyarán a két nagy kínai gyártó, a CNR és a CSR egyesült: a kínai állam tulajdonát képező China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) formájában létrejött a világ legnagyobb vasúti gyártója, átalakítva a világpiacot. Azóta a CRRC jelentősen megerősödött, terjeszkedése pedig megváltoztatta a globális piaci dinamikát. A kínaiak Európa vasúti piacán is egyre nagyobb mértékben vannak jelen, leginkább Csehországban: a Leo Express három motorvonatot rendelt tőlük, de például szemet vetettek a Škoda Transportationre is. Szerbiába két villamos mozdonyt szállítottak, Izraelben pedig egymilliárd eurós motorvonat-tenderen indultak a Škodával karöltve. Az Egyesült Államokban is sikeresek: Chicagónak például 846 metrókocsit építhetnek.

A gigacég folyamatos növekedése és világpiaci terjeszkedése következtében egyre inkább felerősödtek azok a hangok, miszerint a Siemens vagy a Bombardier-vel, vagy pedig az Alstommal többmilliárd dollár értékű megállapodást köt azért, hogy megfelelő ellenfél lehessen a kínaiakkal szemben. Végül a Siemens a franciákkal lépett egyezségre: egyetértési megállapodást írtak alá a napokban arról, hogy a Siemens Mobility üzletága összeolvad az Alstom tömegközlekedési részlegével – adja hírül a Global Rail News. Mivel az  összeolvadás mindkét vállalat igazgatóságánál egyhangú támogatást nyert, az egyenlő jogú felek fúziója a trösztellenes hatóságokkal való tárgyalásoktól és a jóváhagyástól függően 2018 végéig befejeződik. Az üzlet által a francia fél a közel-keleti, afrikai, indiai, valamint közép- és dél-amerikai növekedési piacokon elért eredményei összeadódnak a németek kínai, amerikai és oroszországi sikereivel.

A felvételen egy Alstom Citadis villamos készül a francia cég egyik üzemében. A Siemens és az Alstom vasúti részlegeinek összeolvadásával megfelelő erőt képviselhetnek az egyre inkább feltörekvő kínai konkurenciával szemben

A Siemens vezérigazgatója, Joe Kaeser a bejelentés során kihangsúlyozta: a német-francia együttműködés által a vasúti ipar új európai bajnokkal rendelkezik a Siemens Alstom formájában. Az együttműködésnek köszönhetően a Siemens és az Alstom is még több lehetőséget biztosíthat az ügyfelek, a dolgozók és a részvényesek részére. Az összeolvadási folyamat teljes mértékben a törvényeknek megfelelően zajlik, és átláthatónak is kell lennie. A két fél egy kiegyensúlyozott irányítási modellt is megalkotott. Az erőforrások költséghatékonysága érdekében azonban valamilyen szintű létszámcsökkentést végre kell majd hajtani. Az átalakítás első nagy áldozata valószínűleg a Siemens Mobility jelenlegi vezérigazgatója, Jochen Eickholt lesz.

Az Alstom vezérigazgatója, Henri Poupart-Lafarge szerint a csoport vitathatatlanul meg fogja változtatni a mobilitás jövőjét. Két tisztán látható trend alakult ki a vasúti piacon: a globalizáció és a digitalizáció. Az előbbi rengeteg lehetőséget kínál minden piaci versenyző, így a konkurencia számára is, a mobilitás jövőjére egyre jelentősebb hatással bíró digitalizáció pedig megköveteli, hogy a Siemens Alstom erős és bevált technológiákkal rendelkezzen. A Siemens és az Alstom egyaránt innovatív cég, a továbbiakban viszont még több befektetésre és szakértelemre lesz szükség. A két vállalat együtt néz szembe a negyedik ipari forradalommal, az összeolvadás pedig annak is próbája lesz, hogyan is lesznek képesek ezzel megbirkózni – írja az International Railway Journal.

A Siemens Alstom nyilatkozata szerint a csoportnak 15 milliárd 300 millió eurós bevétele lesz, valamint további 61 milliárd 200 millió eurónyi megrendeléssel is bírnak. Az új, párizsi központú és az Alstom vezérigazgatója által irányított óriáscég hatvan országban lesz jelen, összesen 62 ezer 300 dolgozót foglalkoztatva (összehasonlításképp: a CRRC 175 ezer 700 alkalmazottal rendelkezik). A mobilitási megoldások részleg a Siemens reszortja lesz, Berlinből vezérelve. Az üzlet lezárásától számított négy éven belül körülbelül 470 millió eurónyi éves bevétel várható az együttműködésnek köszönhetően. Ha az Alstom mégsem hajtaná végre a tranzakciót, száznegyvenmillió euró kötbért kell fizetnie.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.