Hosszú, hosszabb, leghosszabb

Károly Szabolcs   ·   2015.08.08. 11:15
400px_caf_urbos3_budapest

A világon jelenleg közlekedő villamosok listájának leghosszabb képviselői meglepő módon nem utasokat szállítanak: ők a drezdai CarGoTram-tehervillamosok! A két 59,4 méter hosszú teher-tuját a gelsenkirscheni Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik építette 2000-ben, egyenként 6,5 millió márkáért. Az ötrészes, két teherszállító vonófejből és három teher-betétkocsiból álló járművek a Volkswagen drezdai üzemét szolgálják ki: alkatrészeket szállítanak a Friedrichstadt városrészben található logisztikai központ és az „Üvegfalú Gyárnak” elnevezett központi üzem között. A betétkocsik teherbíró képessége tizenöt tonna, a vonófejeket 7,5 tonnával lehet terhelni, azaz összesen hatvantonnányi alkatrész utazhat egy szállítás alkalmával.

A világ leghosszabb villamosai Drezda tehervillamosai.<br>A képre kattintva galéria nyílik.<br>(fotó: Wikipedia)

A leghosszabb személyszállító városi vasúti járműveket jelenleg Budapest legújabb büszkeségei képviselik: a CAF kilencrészes Urbos 3-as szerelvényei 55,9 méter hosszúak, amivel a három, öt, hét, vagy kilenc részből megépíthető, huszonhárom métertől akár ötvenhat méterig nyúló típus legnagyobb példányai közé tartoznak. A magyar főváros tavaly rendelt meg tizenkét szerelvényt a CAF-tól, amelyeket a baszk gyártó még az idén le is szállít. A 2,4 méter széles, teljes hosszban alacsonypadlós, 345 fő befogadására alkalmas, 81 ülőhelyet biztosító óriásvillamosok a lassan elkészülő 1-es vonalra kerülnek – igaz, nem kizárólagosan ezek a szerelvények közlekednek a leghosszabb fővárosi villamosvonalon.

Az óriás CAF-ok a szintén budapesti Siemens Combino Supráktól veszik át a világ leghosszabb személyszállító villamosa megtisztelő címet. Az ötvennégy méter hosszú típus fővárosi története finoman szólva sem kezdődött problémamentesen: az ajtónyitási-zárási problémákat követően majdnem vissza lettek küldve a „feladónak”, azaz a német gyártónak, ezt azonban a Siemens és a BKV közötti szerződés nem tette lehetővé. A BKV nem kérte az alapból szériafelszereltségnek számító légkondicionálást, a nyári hőségben sokan rosszul lettek, mert kicsi és kevés a nyitható ablak. Ezt követően építtették be a kocsikba a klímát, jelentős pluszköltséggel. Budapesten negyven Combino Supra NF12B villamos közlekedik 2006 óta a nagy forgalmú, nagykörúti 4–6-os vonalon. Az 53,99 méter hosszú egyterű járművekben 353 férőhely található. A villamosok mindkét oldalán nyolc-nyolc kétszárnyú, úgynevezett külső lengő-tolóajtó található. A legtöbb kritika azzal kapcsolatban érte a kocsikat, hogy a hatalmas utastér ellenére mindössze hatvannégy ülőhely van bennük. A Combinók második, és az utód Avenio első generációját képviselő Combino Suprák kocsiszekrényei rozsdamentes acélból készülnek. Kettőtől nyolc, egyenként kilencméteres szekciókból épülhetnek fel, tizenkilenc métertől akár hetvenkét méter hosszúságig. A képzeletbeli toplista-győzelmet érő legnagyobb méretből azonban nem készült még egy sem; a rekord a budapesti ötvennégy méteres.

A magyar főváros kilencrészes CAF Urbos 3-asai jelenleg a világ leghosszabb személyszállító villamosai a maguk 55,9 méterével<br>(fotó: CAF)

A hosszúsági ranglista következő helyezettjei az Alstom Strasbourgban közlekedő, hétrészes Citadis 403-asai. A 45,1 méter hosszú, 2,4 méter széles kocsik az „alapverziót” jelentő Citadis 402-esek két méterrel hosszabb, a szélső forgóvázaknál módosított verziói. A francia város 2005 és 2006 során szerzett be belőlük negyvenegyet. A strasbourgi kocsik helyezése azonban veszélyben forog: az Alstom 2018-tól kezdi szállítani a kanadai Ottawának a 49 méteres Citadis Spiriteket. A harmincnégy, teljes hosszban alacsonypadlós jármű a Konföderáció-vonalon áll üzembe. Mivel két kocsi szinkronüzemben is képes lesz majd együtt közlekedni, így egy szerelvény majdnem százméteres is lehet!

A nagyobb villamosok listája számos szereplőt vonultat fel a 40–44 méteres kategóriában. A legáltalánosabb az Alstom a hétrészes Citadis 402-esével, amelyek közül a legtöbb Franciaországban közlekedik. A leghosszabb 402-esek 43,9 méteresek, teljes hosszban alacsonypadlósak. Ilyenek közlekednek például Bordeaux-ban (a város 2002 és 2011 között hatvankettőt szerzett be a 2,4 méter széles kocsikból), az algériai Kaszentína és Orán városaiban (előbbi huszonhetet, utóbbi harmincat vásárolt 2010-ben), valamint 2016-tól a brazíliai Rio de Janeiróban is, amely a francia villamosokból harminckettőt rendelt.

Pár centivel maradnak csak le társaiktól a 43,7 méteres, szintén hétrészes 402-esek, amelyekből Párizs negyvenhatot szerzett be 2006 és 2012 között.

Az Ausztrália Queensland államában található Gold Coast városa 2013–2014 során szerzett be tizennégy 43,5 méter hosszú Bombardier Flexity 2-est G:link elnevezésű könnyűvasúti szolgáltatásához. A típus leghosszabb, hétrészes kocsijai tavaly nyártól közlekednek a tizenhárom kilométer hosszú vonalon. A 2,65 méter széles járművek 750 voltos egyenáramról üzemelnek, amelyet felsővezetékről vesznek fel.

A leghosszabb Flexity 2-ből a Bombardier a svájci Bázelnek is szállít 2017-ig negyvenhármat, méghozzá méteres nyomtávval. Az első kocsi tavaly érkezett meg a városba. A hétrészes, 43,2 méter hosszú szerelvényekre 254 utas férhet fel.

A budapesti CAF-ok a szintén budapesti Siemens Combino Suprákat fosztották meg a 2006 óta viselt rekorder címtől

Az Alstom Citadis hétrészes 402-eseinek 43 méteres verziói három franciaországi város, Grenoble (49 kocsi 2005–2009 között), Montpellier (23 kocsi) és Tours (21 villamos 2012–2013 során), valamint az ír főváros Dublin (26 szerelvény 2009-ben) vonalain dolgoznak.

A belgiumi Antwerpenben és Gentben is egyre több közlekedik a Bombardier leghosszabb Flexity 2-es villamosai közül. A belga városok tömegközlekedéséért felelős De Lijn társaság 2012-ben és 2015-ben összesen ötvenet rendelt a típus hétrészes, méteres nyomtávú, 2,3 méter széles verziójából. Antwerpenbe eddig tíz 42,7 méter hosszú, kétirányú, 68 ülő- és 312 állóhelyet kínáló villamos került, valamint további tizennégy 43 méter hosszú, egyirányú, 380 férőhelyes kocsi érkezik. Gent eddig tíz kétirányú, 43 méter hosszú, 378 férőhelyes szerelvényt vehetett át, és hamarosan érkezik további tizenhat, velük megegyező Flexity 2-es.

A standard Citadis 402-eseknél kicsivel rövidebb, 42 méter hosszú a franciaországi Rouen huszonhét Alstom-villamosa, amelyek 2011–2012 során érkeztek a városba.

Az óriások toplistáján rajta lehetne a Škoda is. A cseh gyártó kínálatában létezik a 15 T ForCity Alfa villamos ötrészes, 50,6 méter hosszú változata, amely hetvenkét ülő-, és 539 állóhelyet kínál. Ebből a verzióból eddig csak egy egyirányú prototípus létezik, amelyet a kínai CSR Qingdao Sifang a Škoda licence alapján épített meg 2014-ben. A Škoda és a kínai gyártó közti megállapodás értelmében a típusból akár négyszáz kocsit is legyárthatnak Kínában, ha érkezik rájuk megrendelés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek