India kormánya maga fojtogatja a légiipart

iho/repülés   ·   2012.08.05. 18:30
mumbai-airport-pictures_cim

A légitársaságok nemzetközi szövetsége, a IATA konkrét ajánlásokat tesz az indiai légiközlekedési válság leküzdésére, és ezeket az intézkedéseket egyértelműen a delhi kormánynak címezte a IATA elnök-vezérigazgatója.

Tony Tyler egy indiai rendezvényen jelezte: India a közeljövő legdinamikusabban fejlődő légiközlekedési piaca lehetne, évente jelenleg is százmilliós ez a piac, ami akár kétmilliárdra is emelkedhetne, ehhez képest India légiipara súlyos pénzügyi nehézségekkel küszködik, a cégek egy évi vesztesége megközelítette a 2,2 milliárd dollárt.

A magas költségek elszívják az életerőt a szektorból – mondta Tyler, aki elsősorban a repülőtéri tarifákat és az adókat kárhoztatta ezért, példaként említve, hogy nem sokkal korábban, a reptereket ellenőrző hatóság döntése alapján, Delhi nem kevesebb, mint 346 százalékkal (!) emelte a tarifáit. India repülőterei általában hatalmas mértékben drágulnak a légitársaságok és ezzel az utasok számára is, és megakadályozzzák, hogy például az ország legfontosabb kereskedelmi és ipari központjának légikikötője, Delhi versenyképes legyen.

A repteret üzemeltető cég a bevételeinek nem kevesebb, mint 46 százalékát kell koncessziós díjként átengednie az indiai repülőtéri hatóságnak, az AAI pedig ebből a pénzből más nyilvános reptereket finanszíroz, ami amellett, hogy Delhi versenyképességét rombolja, ellentétes a nemzetközi előírásokkal.

Ami az adózást illeti, Tyler a helyzetet úgy minősítette, hogy az indiai kormány minisztériumai bevételforrásként tekintenek a repülésre, nem úgy, mint bevételek generálójára. A pénzügyminisztérium a repülőjegyekre különadót vetett ki, a leszállási és a navigációs illeték mellett, emellett további 30 százalékkal emelte meg a repülőgépüzemanyag adóját, ami azt jelenti, hogy a világátlag 33 százalékhoz képest az indiai légitársaságok üzemeltetési költségük 45 százalékát kell, hogy kerozinra kifizessék. Az indiai kormány meg akarja emelni az exportot és ugyancsak hatalmasan akarja fejleszteni a turizmust, de ehhez versenyképessé kellene tenni a légiközlekedést, pláne egy olyan országban, amelynek beutazó forgalma 90 százalékban légiúton érkezik.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.