Indiai MRTT tankerek, ománi Typhoonok

iho/repülés   ·   2013.01.09. 11:30
cim

Az európai Airbus Military típusa, az A330-asra alapuló többcélú tanker nyerte az indiai légierő tenderét az orosz Il–78-assal szemben.

Az MRTT sikere nem meglepetés, miután a 2011 végén végrehajtott összehasonlító repüléseken már ezt a gépet értékelték jobbnak az indiai légierő által most is használt orosz gépekhez, a Midasokhoz képest. Ugyancsak sokat jelenthetett az elbírálásban az, hogy az indiaiak harcigép-tenderét is európai/francia gép, a Rafale nyerte.

Az A330-as bázisán fejlesztett többcélú gép: tanker is, teherszállító is

A hagyományos indiai–orosz fegyverkezési együttműködés jelentőségének csökkenését jelzi a Boeing 737-esből fejlesztett P–8 Neptune tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-elhárító gépének a megrendelése, azzal együtt, hogy közben India épp most vett át néhány hordozóra telepíthető MiG–29-est a gyártótól.

A tankerekre kötendő üzlet hat gépre szól, értéke mintegy kétmilliárd dollár, és az új európai gépek mellett a meglévő hat Midas is szolgálatban marad.

Az MRTT győzelmét megelőző másik európai siker, a Rafale tendergyőzelme az európai közös harci gép, a Eurofighter Typhoon ellenében született: ez a gép viszont most bebiztosította újabb megrendelését Ománban.

Kézfogás az üzletre: az ománi uralkodó és a brit miniszterelnök egy RAF Typhoon társaságában <br>(fotók: BAE Systems)

Egy már korábbi megállapodás lezárásaként sikerült véglegesíteni az üzlet pénzügyi vonatkozásait, persze konkrétan erről lehet tudni a legkevesebbet, vagyis hogy a szultánság mennyit és pontosan mit miért fizet a 12 gépen túl, azt tudni, hogy a gépek fegyverzetét, köztük az AIM-120 AMRAAM levegő-levegő rakétákat 117 millió dollár értékben vásárolja Omán a Typhoonokhoz, viszont a gépekért fizetett összegben benne van a jetek karbantartása is.

Az üzlet eredete egyébként 2008-ra nyúlik vissza, akkor kezdődött a tervezés a SEPECAT Jaguárok leváltásáról, amelyek 1974 óta álltak szolgálatban a szultánság légierejénél.

A Eurofighter számára öt éve ez az első sikeres nemzetközi eladás, amióta az európai konzorciumnak sikerült Szaud-Arábia számára értékesíteni 72 gépet. Eddig összesen 99 példányt sikerült a gyártó országokon kívül (Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország, Olaszország) eladni, beleértve Ausztria tizenöt Eurofighterét. Brazília, India, Japán és Szingapúr végül is elutasította a típust.

A Hawk nem mai típus, de épp a Typhoon fejlesztésével párhuzamosan modernizálták

Legutóbb az Emirátusok beszerzései kapcsán esett szó a Typhoonról, de eddig nem lett megrendelés ebből sem, pedig maga a brit miniszterelnök lobbizott ezért. A közeljövőben Kuvait és Qatar választ harci gépet, az európai konzorcium pedig természetesen erősen nyomul az üzletért.

A mostani ománi üzlet része ugyanakkor nyolc BAE Hawk sugárhajtású kétüléses kiképző leszállítása is. Ebből a sokfelé használt gépből a modernizált változatot Szaúd-Arábia is megrendelte tavaly, 22 példányban. Internetes vélemények szerint az, hogy most Oman is vesz a gépből, lehet, hogy erősíti a britek pozícióit a legnagyobb jövendő üzlet, az amerikai kiképző tender előtt.

Kapcsolódó hírek