InnoTrans 2022, harmadik rész: az okos TINA

iho/vasút   ·   2022.07.22. 12:00
stadler_tina_villamos

A Stadler korszerű villamosa teljesen integrált alacsonypadlós hajtással és a KRESZ-táblák felismerével segíti elő a fenntartható városi közlekedést.

A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler az idei InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:

  • az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
  • az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
  • az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
  • a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvényeket;
  • a következő generációs TINA villamost;
  • a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
  • valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamos (tram-train) szerelvényeket.

A vállalatcsoport magyarországi érdekeltségeinek különleges szerepe lesz az idei vásáron. A Stadler szolnoki üzeme az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában: az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.

Cikksorozatunk első része az amerikai Flirt H2-ről szólt, a másodikban pedig a németországi Nah.SH akkumulátorhajtású Flirt Akkuját mutattuk be.

A legújabb generációs TINA

A németországi HEAG Mobilo GmbH 2020 januárjában rendelt tizennégy újgenerációs TINA villamost a Stadlertől, majd 2021-ben lehívta a további tizenegy járműre vonatkozó opcióját is – a TINA betűszó a német Total Integrierter Niederflur-Antrieb kifejezés, ami teljesen integrált alacsonypadlós hajtást jelent magyarul. Ez a megoldás először teszi lehetővé, hogy a hajtóművek felett elhelyezett lépcsők és ülőhelyek nélkül egy teljesen új belső térkoncepciót alkalmazzanak, amely korábban ismeretlen szintű kényelmet kínál az utasoknak.

A 43 méter hosszú, egyirányú, öt kocsiból álló jármű 272 utas befogadására alkalmas, százegy ülőhellyel. Az optimalizált utastér lehetővé teszi, hogy az ülésekhez minden ajtótól akadálytalanul hozzá lehessen férni. A nagy panorámaablakok tiszta kilátást garantálnak, a magas mennyezettel együtt a tágasság érzetét keltik. A villamos modern hűtő-fűtő-szellőztető (HVAC) rendszerrel van felszerelve, amely természetes hűtőközeget, szén-dioxidot használ. Ez azt jelenti, hogy a lehető legalacsonyabb ózonlebontó potenciállal, valamint a legalacsonyabb globális felmelegedési potenciállal rendelkeznek. A jármű közlekedésének biztonságát a közlekedési táblák felismerésével ellátott vezetőtámogató rendszer növeli.

Az új villamosok 2023 őszén jelennek meg az utasforgalomban.

A TINA bemutatójára 2022. szeptember 21-én 11: 00 órakor a T09/50-es vágánynál kerül sor.

(Nyitóképünkön a TINA villamos látványterve. Kép forrása: Stadler Rail AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek