InnoTrans 2022, 2. rész: Flirt Akku, az akkumulátoros maratonfutó
Cikksorozatunk második része az akkumulátoros motorvonatok új rekorderét mutatja be.
A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler az idei InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:
- az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
- az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
- az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
- a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvényeket;
- a következő generációs TINA villamost;
- a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
- valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamos (tram-train) szerelvényeket.
A vállalatcsoport magyarországi érdekeltségeinek különleges szerepe lesz az idei vásáron. A Stadler szolnoki üzeme az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában: az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.
Cikksorozatunk első anyagában az amerikai Flirt H2-ről számoltunk be.
A Stadler kétrészes, akkumulátoros Flirtje az első sorozatgyártású, akkumulátorhajtású motorvonat Németország első dekarbonizált, nem villamosított vasúthálózatához.
A nem, vagy csak részben villamosított vonalakra tervezett akkumulátoros Flirt rendkívül sokoldalúan használható. Az akkuk felsővezeték alatt közlekedve és a villamosított megállókban is képesek a töltésre, amely továbbá szabványosított UIC előmelegítő eszközökkel is lehetséges. Ráadásul a fékezések során keletkező mozgási energia is visszatáplálható, ennek eredményeképpen ez a legújabb generációs akkumulátoros jármű sokkal rugalmasabban használható, mint a vasúti közlekedésben eddig alkalmazott akkumulátoros megoldások.
A Stadler az akkumulátoros Flirt prototípusával egy pályateszt során világrekordot állított fel azzal, hogy a jármű 224 kilométert tett meg kizárólag akkumulátoros üzemben. A 46 méter hosszú motorvonat 124 ülőhellyel, valamint két tágas és teljesen akadálymentes, multifunkcionális zónával rendelkezik kerekesszékek, babakocsik és kerékpárok elhelyezéséhez. A teljesen légkondicionált és lépcsőmentes regionális járművek világos, tágas utastérrel rendelkeznek, és kerekesszékkel megközelíthető WC-vel vannak felszerelve.
A Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (Nah.SH) 2019-ben ötvenöt akkumulátoros Flirt motorvonatot rendelt a Stadlertől Németország első alternatív hajtástechnológiájú vontatójárművekre kiírt, nyílt technológiai pályázatán.
Az akkumulátoros Flirtöt 2022. szeptember 20-án, 15 óra 30 perckor fogják majd bemutatni a helyszín T08/40-es vágányán.
(Nyitóképünk forrása: Stadler Rail AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!