Már közel kétszáz kilométert bír a Flirt Akku egy töltéssel
A Stadler egy hároméves próbasorozatot követően érte el az eredményt a villamos és akkumulátoros hajtásra is képes motorvonatával. Megvan a MÁV regionális csodafegyvere?
A svájciak a német Intilion akkumulátorgyártóval dolgoztak együtt, tesztelve az akkumulátorok kapacitásának műszaki megvalósíthatóságát a vasúti járművek üzemeltetéséhez, továbbá hogy értékes tapasztalatokat szerezzenek a későbbiekben tervezendő vasúti járművekhez. A speciális tesztek igazolták az akkumulátoros technológia vasúti alkalmazásának értelmét, valamint a felhasznált akkumulátorok kapacitási határait. A Stadler, a Berlini Műszaki Egyetem és a németországi EWE vállalat által közösen létrehozott tesztprogramot a svájci Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium finanszírozta – jelenti az International Railway Journal.
A Stadler szakemberei a Flirt Akkuval összesen 15 ezer kilométert tettek meg akkumulátoros üzemmódban. Az akkuk teljesítményét az olyan lehetséges üzemelési körülmények között is megnézték, mint a nem tervezett késések behozása, valamint az extrém időjárási helyzetek. Utóbbinál például a svájciak 2019 nyarán, negyven Celsius fokos forróságban is tesztelték a Flirt Akku akkumulátorait, a klímarendszert is teljes teljesítményen dolgoztatva. Továbbá a mögöttünk hagyott télen, mínusz tíz Celsius fok alatti fagyokban is kipróbálták a járművet. A kizárólag akkus üzemet bármilyen használati korlátozás és a kapacitás alsó határának elérése nélkül teljesítették.
A Stadler célja, hogy olyan akkumulátoros üzemű vonatokat fejlesszen ki, melyekkel ki lehet elégíteni az emissziómentes járművek iránti egyre nagyobb igényt az olyan vasútvonalakon, melyeknek villamosítása nem lenne gazdaságos.
A svájci vállalat 2018 novemberében mutatta be akkus járművét, ami akkor még csak nyolcvan kilométert tudott megtenni akkumulátoros üzemmódban. A típus első sikere egy év múlva jött: a Flirt Akkut 2019 októberében győztesnek választotta járműtenderén a németországi Schleswig-Holsten szövetségi tartomány közlekedési hatósága, a NAH-SH. A 600 millió eurós (bő 200 milliárd forintos) kontraktus értelmében 55 kétrészes, százhatvan kilométer per órás sebességre képes Flirt Akku állhat forgalomba, dízelmotorvonatokat leváltva.
Többek között a kapacitásnövelésnek is köszönhetően a Flirt Akku potenciális győztessé avanzsálhat a MÁV-Start hibridmotorvonat-tenderén is, mivel optimális megoldást kínálhat a regionális és elővárosi viszonylatokon. Például a 142-es vonal tervezett villamosításánál első körben Dabasig vagy Lajosmizséig épülhet ki a drót, a Flirt Akkuval viszont akkus üzemben a fejlesztés fázisai közben is végig, Kecskemétig ki lehetne szolgálni a vonalat. Regionális közlekedés terén számos viszonylatot tervez a MÁV-Start: a Győr–Celldömölk–Szombathely, a Miskolc–Kazincbarcika–Ózd, az Esztergom–Almásfüzitő–Komárom, a Győr–Celldömölk–Tapolca–Keszthely–Fonyód–Kaposvár–Pécs, valamint a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu útvonalakon dolgoznának a szerelvények, mindegyik viszonylat egy-egy szakaszán rendelkezésre állna felsővezetékes töltési lehetőség is.
(Nyitókép forrása: Stadler)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!