Újra nekifut a hibrid motorvonatok beszerzésének a MÁV
A vásárolni kívánt szerelvényeknél már az is számít, hogy szinkronban tudjanak üzemelni a vasúttársaság Flirtjeivel. Érik a győztes?
A vasúttársaság felkereste a potenciális szállítókat, akik május és június folyamán értékelték, számos ponton véleményezték a tendert. A járművek műszaki követelményével, a tervezett viszonylatok miatt a vasútvonalak paramétereivel és az értékelési szempontrendszerrel kapcsolatos észrevételek kiértékelését követően a MÁV-Start júniusban visszavonta a közbeszerzést, hogy megtegye a szükséges módosításokat. Indoklásuk szerint a társaságnak az a célja, hogy az eljárás során olyan járművet szerezzen be, amely az utasok számára a legmagasabb színvonalat nyújtja, emellett az elérhető legmodernebb technológia alkalmazásával költséghatékony és környezetbarát üzemeltetést tesz lehetővé. Az újabb beszerzési felhívást a napokban publikálták. Ebben már számításba veszik, hogy az új vonatok képesek legyenek szinkronüzemben közlekedni a vasúttársaság 415-ös sorozatú Flirt-motorvonataival. A benyújtott pályázatok értékelése során ez a kritérium 150 pontot ér majd az 1500-ból. E lehetőség miatt nem lennénk meglepve, ha a Stadlert hozná ki győztesnek a MÁV. Hasonló ponttal számít az akkumulátorok nagyobb, 80–120 kilométer megtételére alkalmas hatótávja, száz kilométer per órás sebességnél. A leglényegesebb azonban a kért ár 1100 ponttal. A vasúttársaság tenderén potenciálisan szóba jöhető motorvonattípusokat ebben a cikkben mutattuk be.
A járműveket a MÁV-Start elsősorban olyan viszonylatokon vetné be, ahol azok részben villamosított szakaszokon, részben pedig felsővezeték nélküli pályán haladhatnának. Az első ütemben beszerezni kívánt húsz jármű fele Budapest és Tapolca között, a Balaton északi partján közlekedne: a 29-es vonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszának villamosítása jelenleg is zajlik. A vonatok másik felét pedig a 142-es vonalon, a Budapest és Lajosmizse közötti elővárosi forgalomban használná a MÁV-Start. A megfelelő szintű szolgáltatáshoz azonban a vonal komplex rekonstrukciója is szükséges, több ütemre tagolt villamosítással, első körben a Kőbánya-Kispest és Dabas közötti 37 kilométeren. A kisebb kapacitású motorvonatokat a Győr–Celldömölk–Szombathely, a Miskolc–Kazincbarcika–Ózd, az Esztergom–Almásfüzitő–Komárom, a Győr–Celldömölk–Tapolca–Keszthely–Fonyód–Kaposvár–Pécs, valamint a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu viszonylatokon állítanák forgalomba – ezek mindegyikén lehetne tölteni felsővezeték alatt is a hibrid járművek akkumulátorait.
A MÁV-Start eredetileg május elején írt ki meghívásos közbeszerzést összesen ötven kettős üzemű, vagyis hagyományos felsővezetékes (25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú rendszer) villamos, valamint akkumulátoros hajtással egyaránt ellátott motorvonat vásárlására. A környezetbarát, zéró emissziós, alacsonypadlós járműveket két kivitelben szerezné be a vasúttársaság: húsz hosszabb, kétszáz ülőhelyes és harminc rövidebb, százötven székes szerelvényre érvényes a keretszerződés. Előbbi vonatokat a tervek szerint egy adagban, 2023–2024 során állítaná forgalomba a MÁV-Start. A kisebb járművek érkezésével 2024 és 2029 között számolnak; a szerződés több körben, egyenként legalább öt szerelvény lehívását teszi lehetővé. A beruházást hitelből valósítaná meg a vasúttársaság, lévén az Európai Unió 2021-gyel kezdődő, 2027-ig tartó új finanszírozási időszaka során járművek vásárlására fordítható keretet jó eséllyel ki fogja meríteni a Stadlerrel 2017-ben kötött, összesen negyven kétszintes Stadler KISS motorvonatra érvényes keretszerződés utolsó huszonegy szerelvényének költsége, mely 106,6 milliárd forintot tesz ki.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!