InnoTrans 2022, 1. rész: innovatív és fenntartható hajtástechnológiák világpremierjei a Stadlernél
Többrészes cikksorozatunk első epizódjában az amerikai SBCTA-nek épített, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatról számolunk be.
A vasúti közlekedésben alkalmazott innovatív és fenntartható hajtástechnológiáinak világpremierjeit tartja a Stadler az idei InnoTrans vasúti szakkiállításon. A szeptemberi berlini vásáron a gyártó hét modellt tesz majd szemlére, először mutatva be ezeket a szakembereknek és a nagyközönségnek:
- az amerikai személyszállításra szánt, hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot;
- az akkumulátoros üzemmódban akár 224 kilométer megtételére is képes, ezzel világrekordot felállító Flirt Akku motorvonatot;
- az Európa legerősebb hibridmozdonyának számító Euro9000-est;
- a teljesen független hajtással is ellátott, liverpooli Metro-szerelvényeket;
- a következő generációs TINA villamost;
- a nagy-britanniai Transport for Walesnek gyártott, trimodális Flirtöt;
- valamint a szintén a walesi közlekedési vállalat által rendelt CityLink vasútvillamos (tram-train) szerelvényeket.
A vállalatcsoport magyarországi érdekeltségeinek különleges szerepe lesz az idei vásáron. A Stadler szolnoki üzeme az alumínium kocsiszekrények hegesztésével, fényezésével és előszerelésével komoly részt vállal a bemutatott hét jármű közül négy zöld koncepció gyártásában: az USA-nak épített, hidrogénüzemű Flirt H2-nél, az akkumulátoros üzemben távolsági világrekorder Flirt Akkunál, a liverpooli Metro-szerelvényeknél, valamint a három üzemmódban is közlekedni képes, brit Flirt vonatoknál.
A gyártó standjainál a látogatók átfogó betekintést nyerhetnek a vállalat innovatív megoldásaiba a vasúti járműgyártás, a karbantartás és a vasútbiztonsági jelzéstechnológia területén is. A Stadlernek a szabadtéri területen több mint 350 méter hosszú vasúti sínpályán kiállítandó járművei új mércét állítanak fel az energiahatékonyság, a teljesítmény és az utasok kényelme tekintetében. A járműveket kívülről és belülről is meg lehet majd tekinteni.
A Stadler idén első alkalommal egy olyan dedikált standdal is jelen lesz, ahol kifejezetten a kiterjedt jelzéstechnológiával foglalkozó portfólióját fogja bemutatni. Ez magában foglalja az automatikus vonatüzem (ATO), a vonatbefolyásolás (ETCS), a vezető nélküli metrószerelvények (CBTC) és a vasúti biztonsági rendszerek területén alkalmazott megoldásokat. A svájci és németországi telephelyeken csak ezen a területen több mint ötszáz alkalmazottat foglalkoztató vállalat olyan személyre szabott vasútbiztonsági jelzőrendszer-megoldásokat fejleszt és szállít, amelyek világszerte lehetővé teszik az ügyfeleknek a hatékony, digitális és fenntartható vasúti üzemeltetést.
Napjaink és a jövő mobilitását az éghajlatváltozás, a népességnövekedés és a digitalizáció alakítja. A Stadler hagyományosan olyan vasúti járműveket fejleszt, amelyeknél a megbízhatóság, a pontosság, az energiahatékonyság, az egészséges mobilitás, és az első osztályú karbantartás állnak a fókuszban. A jelzőrendszerek, a karbantartás és a digitalizáció területén kínált innovatív megoldásaival a Stadler lehetőséget ad a vasútüzemeltetőknek arra, hogy maximálisan fenntartható vasúti megoldásaikat egyetlen forrásból szerezhessék be, most és a jövőben egyaránt.
A kaliforniai San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóságnak (San Bernardino County Transportation Authority, SBCTA) szállított Flirt H2 motorvonatok az első hidrogénüzemű személyvonatok lesznek az Egyesült Államokban. A típus fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia amerikai bevezetésében. A Flirt H2-ket a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project személyszállító vasúti projekt keretében szerzik be: a beruházás 14 kilométeres összeköttetést jelent Redlands és a San Bernardino Metrolink állomás között.
A Flirt H2 két kocsiból és egy úgynevezett PowerPack nevű középső részből áll, mely az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak ad helyet. A PowerPack a hidrogént elektromos árammá alakítja át, amelyet egy, a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el. Az akkumulátor ezután a jármű hajtásendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert (HVAC), valamint egyéb kényelmi berendezéseket látja el energiával. Ebben a konfigurációban a vonat fékezéskor a mozgási energiát is vissza tudja nyerni, így ez is újra felhasználhatóvá válik a jármű meghajtására. A vonat 108 ülő utas befogadására alkalmas és rengeteg további állóhelyet kínál. A Flirt H2 legnagyobb üzemi sebessége 130 kilométer per óra.
A járművet 2022. szeptember 20-án 14:00 órakor a T09/40-es vágányon mutatják majd be.
(Nyitóképünkön az SBCTA által rendelt Flirt H2 látványterve)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!