Innováció az acél még fenntarthatóbb vasúti szállításáért

iho/vasút   ·   2022.10.31. 15:00
railion_tehervonat

A DB Cargo és az ArcelorMittal új technológiájával csökkenthető az acélszállítás során a levegőbe kerülő por mennyisége.

Ezen ellátási lánc ökológiai lábnyomának csökkentéséhez már rögtön az elején be kell avatkozni, méghozzá egy új, a porképződést minimalizáló kirakodási rendszerrel, melyet a DB Cargo és az ArcelorMittal acél- és bányaipari vállalatcsoport közösen fejlesztett ki és mutatott be a napokban Németországban, a Brandenburg szövetségi tartományban található eisenhüttenstadti acélművekben. A felek egy olyan logisztikai rendszerről beszéltek, mely nemcsak egy új kirakodási folyamatból áll, hanem innovatív teherkocsikból és könnyű, kivehető konténerekből is.

Az osztrák Innofreight által kifejlesztett kirakodási folyamat részben automatizált, ráadásul megóvja a környezetet a finom portól és a károsanyag-kibocsátástól. Az acélgyártásnál használt anyagokat, mint az ércet, a kokszot és a mészkövet, szinte porképződés nélkül lehet kezelni. A DB Cargo szerint a jövőben a klímasemleges acélgyártás előfutárának tekintett zöld vasszivacsot is így fogják majd szállítani.

Ezzel párhuzamosan a könnyebb teherkocsik és a speciális konténerek az acélt szállító tehervonatok hatékonyságát növelik. Az új rendszer optimalizálja a rakodási mennyiséget és vonatonként akár húsz százalékkal is növelni tudja a hasznos terhet, ennek köszönhetően kevesebb tehervonat is el tudja szállítani ugyanazt az árumennyiséget. A szükséges nyersanyagok több mint kilencven százalékát el lehet szállítani ezzel az új klímabarát szállítási móddal.

Az ArcelorMittal további fejlesztéseket is tervez Eisenhüttenstadtban: két elektromos ívkemencét hoznak majd létre, melyek nyersacélt fognak előállítani újrahasznosított hulladékból és zöld hidrogénnel készült vasszivacsból. Utóbbit kezdetben vasúton szállítják majd az ArcelorMittal Brémába tervezett üzeméből az eisenhüttenstadti kirakodóhelyszínre.

A német Szövetségi Közlekedési és Digitálisinfrastruktúra-ügyi Miniszter, Volker Wissing úgy véli, a kibocsátási célok elérése érdekében az iparágnak minden folyamatát klímabarát módon kell megszervezni. Egy dolog azonban világos: környezetbarát közlekedés és erős vasúthálózat nélkül klímasemleges ipar sem létezik. Különös szerep hárul az olyan energiaigényes nyersanyagok, mint az acél előállítóira, mivel számos mindennapi terméknél szükség van ezekre. A szakember szerint elengedhetetlen, hogy a vállalatok az energiaválság ellenére is folytassák a tiszta gyártásra átállási terveiket. Wissing elmondta: politikai szempontból mindent megtesznek ezen út támogatásáért – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: YouTube)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Logisztika

Azonnali kormányzati lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúttársaságok: az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimaradt a mentőcsomagokból

iho/vasút   ·   2022.11.30. 09:00

A szeptember végén bejelentett kormányzati segítség eddig még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a vállalkozó vasúti társaságoknál.