Irány Irán: jön a nagy üzlet, leginkább az Airbus számára

iho   ·   2016.01.19. 08:45
cim3

Amerikai részről megtörtént az Iránt érintő szankciók részleges feloldása, az EU is bejelentette a maga részéről az összes megszorítás eltörlését, igaz, az Unióban az állam- és kormányfők legközelebbi értekezlete hozza meg a nyilvánvalóan kedvező hivatalos és végső döntést, de máris megindultak az izgalmas latolgatások a repülőgépiparban a lépés várható következményeiről.

Ami általánosan elmondható: marad az alacsony olajár, sőt, Irán felől újabb komoly mennyiség érkezik a piacra, tehát nincs miért félni attól, hogy az üzemeltetési költségek a kerozin árának emelésével nőnének, igaz, másfelől a továbbra is alacsony üzemanyagárak kevésbé késztetik sietségre a flottaváltás dolgában a légitársaságokat, mert nem égető, hogy alacsonyabb fogyasztású gépekre cseréljék a mostaniakat.

Az Airbus első típusa, az A300-as még mindig szolgál a nemzeti légitársaság színeiben

Ugyanakkor már hónapok óta zajlanak a feltételezések az iráni repülőgép-beszerzésekről. Jellemző a helyzetre, hogy az amerikaiak a szankciók feloldásához hozzácsapták az egyébként még korlátozások alá eső polgári repülőgép-eladásokat is, azonban a jelek szerint a perzsa állam felé történő nyitás elsősorban az európai konkurenciát hozza helyzetbe.

Mint portálunk is hírt adott róla, már tavaly októberben, amikor több új iráni légitársaság idei indításáról számolt be a teheráni média, lábra kapott az a hír is, hogy az iráni legfelsőbb vezetés titkos tárgyalásokat folytat az Airbus főnökeivel a már a repülésbiztonsági kockázatig elhasználódott iráni polgári légiflotta modernizálása ügyében. Iráni társaságok a szankciók ellenére, kerülő utakon korábban is beszereztek használt nyugati gépeket, és ezek többségében Airbus-típusok voltak, leginkább 330-asok és az európai társaságok által már nem favorizált négyhajtóműves 340-esek.

Így jutott gépekhez például Irán második legnagyobb társasága, a Mahan, míg az Iran Air nemzeti légitársaság továbbra is főképp 300-as és 310-es Airbusokkal és hasonlóan öreg 747-esekkel operál. Ezzel együtt világos volt, hogy az új társaságok elsősorban továbbra is használt gépek beszerzésére számítanak, például azért, mert a mostani üzletkötések a gyártókkal csak évek múlva realizálhatók a súlyosan lekötött kapacitások miatt, márpedig Iránnak sürgős lenne a modernizálás.

Boeing 747-200-as: az amerikai gyártó a jelek szerint sokkal kevesebb megrendelésre számíthat

A friss hírek ugyancsak az Airbust állítják előtérbe. Az iráni kormány közlekedési és városfejlesztési miniszterének bejelentése szerint egészen pontosan 114 gép beszerzése várható Európából, mind a keskeny-, mind a szélestörzsű kategóriában. Ennek a számnak a jelentőségét ahhoz érdemes mérni, hogy jelenleg a hatalmas ország polgári gépparkja mindössze 250 gépet számlál, miközben hatalmas a jelentősége a belföldi légi forgalomnak, és várhatóan radikálisan megemelkedik a külkapcsolatok szintje és ezzel a nemzetközi forgalomba való bekapcsolódás igénye. A világ számos pontján népes iráni közösségek élnek, a feltételezések szerint ez teszi szükségessé akár A380-asok beszerzését, ami az óriásgép jelenlegi eladási gondjai miatt igen kedvező fejlemény lenne a gyártónak.

A beszerzés részleteiről az iráni miniszter még mindig nem beszélt, egy későbbi meg nem nevezett forrás szerint az első bekerülő gépek egyrészt A340-esek, másrészt A320-asok lesznek már az idei év júliusában. Ez megint csak inkább a használt gépek beszerzését valószínűsíti, illetve lízingcégek esetleges tartalékainak mozgósítását: a Tasnim hírügynökség informátora ennek megfelelően új és használt példányok beszerzéséről egyaránt beszélt. Ugyanakkor a meg nem nevezett forrás, némi meglepetésre, említett lehetséges Boeing-beszerzéseket is, 737-eseket a belföldi és 777-eseket a nemzetközi légiforgalom számára, sőt, szó esett kisebb Bombardier illetve Embraer típusok vásárlásáról is.

A Mahan úgymond kerülő úton jutott A340-esekhez

A korábban emlegetett, összesen négyszáz gépes iráni szükséglettel szemben most már arról beszélnek az illetékesek, hogy az országban összesen 580 gép kell, hogy a következő tíz év során szolgálatba álljon. A tárcavezető korábban azt mondta, hogy a vásárlások a sale and leaseback-modell szerint zajlanának, vagyis a gépeket hitelből megveszik majd azonnal eladják a lízingcégnek és attól bérlik tovább (egykor a Malév is élt ezzel a lehetőséggel), ami nyilván azzal magyarázható, hogy az eddigi gazdasági elszigeteltség miatt az iráni cégek nincsenek épp jól eleresztve mozgósítható pénzalapokkal, bár a külföldi érdekeltségek felszabastása ezen sokat segít majd, egyes hírek szerint ezek értéke elérheti akár a százmilliárd dollárt, de legalább 29 milliárd.

Ami egy ennél talán még bonyolultabb és nehezebb kérdés: a légiközlekedés infrastruktúrájának fejlesztése a várható növekedés fényében. Hiszen feltehetően sokkal gyorsabb és egyszerűbb folyamat új, modern és biztonságos gépek beszerzése (akár a tervezett húszmilliárd dollár értékben), ahhoz képest, hogy modernizálni kellene mintegy ötven(!) repülőteret, a nyugati partnerek által megkövetelt szintre kell hozni a műszaki, menedzsmenti és biztonsági hátteret és a légiforgalmi irányítást. Minderre egyébként a miniszter szerint a gépbeszerzések költségének kevesebb, mint felét, nyolcmilliárd dollárt fordít Irán a következő időszakban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.