Ismét a Siemensnek szavazott bizalmat az Amtrak
Az amerikai vasúttársaság hetvenhárom ingavonatot szerez be, elsősorban duálüzemű és villamos-akkus hajtású mozdonyokkal.
A 3,4 milliárd dollár, vagyis körülbelül ezermilliárd forint értékű megállapodás értelmében a Venture elnevezésű ingaszerelvényekhez tartozó hibridmozdonyok közül ötven lesz villamos és dízel hajtású, tizenöt villamos és akkumulátoros, nyolc pedig csak dízelüzemű lesz, viszont azok is teljesítik az Egyesült Államok EPA Tier 4-es emissziós előírásait. Azt egyelőre nem tudni, hogy a szerelvények hány kocsiból fognak állni. Ha a járművek beválnak az Amtraknál, közel kétszer annyit is vehetnek majd, mivel a kontraktus tartalmaz egy további 140 szerelvényre szóló opciót is.
Az viszont biztos, hogy a duálüzemű mozdonyok a Charger-mozdonycsaládból kerülnek majd ki, melyek a felsővezeték használatán felül gázolajjal és biodízellel is fognak tudni üzemelni. A korszerű gépek 95 százalékkal kevesebb részecskét fognak kibocsátani, mint a jelenleg használt Tier 0-s dízelmozdonyok. Az akkumulátoros gépek energiatárolóit több módon is fel lehet majd tölteni: 480 voltos külső forrásról, a visszatápláló (regeneratív) fékrendszernek köszönhetően fékezéssel, vagy a dízelmotor üzemeltetve. A Siemens Mobility a mozdonyokat és a kocsikat is ellátja vezeték nélküli kommunikációs rendszerrel, távfelügyelettel, valamint teljesen integrált digitális járműdiagnosztikával, ennek köszönhetően az Amtrak új technológiákat, valamint új karbantartási módszereket tesztelhet és fejleszthet ki, növelve a rendelkezésre állást és csökkentve a hosszú távú költségeket. A gyártó az alapvető karbantartási feladatokon és a hosszútávú alkatrészellátáson felül megelőző karbantartási technológiát és valós idejű, vezeték nélküli, digitális megfigyelést is nyújt majd a járművekhez.
A mozdonyok és a kocsik gyártása 2023-ban indul a Siemens kaliforniai, sacramentói üzemében, az amerikai törvények („Buy American”) értelmében magas hazai hozzáadott értékkel. Az első vonatokat várhatóan 2024-ben veheti át az Amtrak, az akkusokra 2025-ig kell várniuk, az utolsó szerelvényeket pedig 2030-ban állíthatják forgalomba.
A Railway Gazette szerint az Amtrak elavult, az 1970-es évekből származó, negyven–ötven éves, egyszintes Amfleet I-es szerelvényeket nyugdíjaz az új vonatokkal. A Siemens-ingák számos államilag támogatott viszonylaton fognak közlekedni; elsősorban a Bostont, New Yorkot, Philadelphiát, Baltimore-t és Washingtont összekapcsoló északkeleti folyosón, az úgynevezett Northeast Corridoron (NEC), továbbá USA-szerte több más vonalon, például Észak-Karolina, Maine, Massachusetts, New York, Oregon, Vermont, Virginia és Washington államokban. A légkondicionált utasterű és automatikus lenyíló lépcsőkkel ellátott szerelvények fedélzetén számos kényelmi szolgáltatást vehetnek igénybe majd az utasok, a teljesség igénye nélkül: konnektorokat, USB csatlakozókat, wifit, korszerűsített világítást, panorámaablakokat, önkiszolgáló étkezési lehetőséget, utastájékoztató rendszert, digitális ülőhelyfoglaltság-jelzést, akadálymentes előtereket és étkezőkocsit, érintésmentes vezérléssel ellátott, akadálymentes WC-ket, valamint az egyes ajtóknál kerekesszék-emelőt.
A flottafrissítéstől a vasúttársaság évente másfél millióval több utast remél – számol be az International Railway Journal.
(Nyitóképünkön az ingavonat látványterve, forrás: Siemens Mobility)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!