Ismét lesz trolibusz Veronában
A Wikipedia vonatkozó szócikke szerint a 1933-ban indult be a trolibuszközlekedés az észak-olaszországi városban, néhány évtizeddel később, 1977-ben viszont felszámolták a hálózatot. Érdekesség, hogy még helyközi járatok is voltak, ezek valamivel tovább, 1981-ig közlekedtek.
Hallgatva az új idők szavára, 2015-ig ismét „kihúzzák a drótot” az alábbi, 2+2 vonalon:
Az állomány 37 csuklós Citeából áll majd, ami egy teljesen új fejlesztés a VDL-től, a futurisztikus Phileas járműveiről ismert APTS-től, illetve a Vossloh-Kiepétől. A tavalyi év autóbuszának eddig csak különféle szóló változatai léteztek, de trolibusz eleddig azokból sem készült.
A döntéshozók a történelmi belvárost nem szerették volna felsővezetékkel – fogalmazzunk így – elcsúfítani, így a trolikat egy Euro VI-os környezetvédelmi normájú dízelmotorral is felszerelik, ami kétségkívül kevésbé érzékenyebb, kiforrottabb és nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, mint az akkumulátoros megoldás, de kissé visszás, hogy – még ha csekély mértékben is – pont ott szennyez a jármű, ahol talán a legkevésbé kéne. Egy másik, ma még ritkaságszámba menő feature, hogy szuperkondenzátorokat is kapnak a trolik, így a fékezési energiát nem a hálózatba, hanem ezekbe táplálják vissza, ami hatékonyabb energiafelhasználást, vagyis kisebb fogyasztást eredményez.
A Citeák 18 méter hosszúak lesznek, teljesen alacsonypadlósok, a gyors utascserét négy széles utasajtó biztosítja majd. Érdekesség, hogy a megállóba való beállást egy automatikus iránytartó rendszer segíti, így a peron szegélye és a jármű küszöbe közötti távolság legfeljebb öt centiméter lesz majd. Természetesen a maguk a megállók és a trolibuszok is teljes mértékben akadálymentesítettek lesznek, az utastájékoztatásról egy korszerű audiovizuális rendszer fog gondoskodni.
A beruházás összköltsége körülbelül 120 millió euró, aminek 40 százalékát a helyi közlekedési vállalat (AMT), 60 százalékát pedig az állam fizeti.