ITA Airways: flottahírek, kik lesznek a vevők?

iho/repülés   ·   2022.04.03. 09:00
a350-full

Az A350-esek Észak- és Dél-Amerikába repülnek majd, az érdeklődők között van az Indigo Partners is, ellenzik-e még a Lufthansa jelentkezését?

A korábbi ígéretnek megfelelően bővül az olasz nemzeti légitársaság flottája: az ITA Airways tíz A320neo és két A330neo bérlésére írt alá szerződést az AerCap lízingcéggel. A gépek 2023-ban és 24-ben állnak forgalomba, a korábbi megállapodás egyébként már eddig is tekintélyes gépparkra, 28 Airbusra szólt, a 220-as és 320-as keskenytörzsűek mellett 330-asokra és 350-esekre is, amelyek a nagy hatótávolságú hálózat vonalait repülik.

A légitársaság első 350-esének egyébként a napokban fejezték be a festését, a gép az Air Lease Corporation állományához tartozik, és eredetileg a Hong Kong Airlines számára készült. A típus a tervek szerint Rómából Los Angeles, Buenos Aires és Sao Paulo felé repül majd, kétosztályos kivitelben, 301 economy és 33 business üléssel.

(fotók: ITA Airways)

Ezeknek a híreknek különös jelentőséget ad a most zajló privatizációs folyamat. A sokéves huzavona végeztével az államosított légitársaság első járata tavaly október 15-én repült, és noha azóta az a meglepő hír is felbukkant, miszerint az új cég visszabújik az eredeti bőrébe és ismét Alitalia néven fut majd, hiszen az átalakulás során kénytelen volt a régi brandet is megvásárolni, az újonnan beálló gépek külleme már mindenképp a korábban meghirdetett Azzuri-kék festést viseli.  

A flottabővítés és a hálózati tervek jelentőségét a tervezett magánosítás erősíti, hiszen a jelentkező jövendő tulajdonosok számára egy újra kialakított és fenntartható hálózat a racionalizált működéssel párosítva valóban vonzóbbá teheti a nehéz sorsú légitársaságot. A folyamat a kormány döntésével praktikusan februárban indult, de a napokban meglehetősen furcsa fordulatot vett, mert az igazgatótanács hat tagja lemondott, miközben a vezetés három legfontosabb tagja, köztük Fabio Lazzerini vezérigazgató, aki az eddigi történéseket gyakorlatilag levezényelte, a helyén maradt. A lemondások oka vita volt az eladáshoz szükséges költségekről.

Ami az érdeklődőket illeti, a Lufthansa és a hajózással foglalkozó MSC közösen jelentkezett az ITA Airways többségi tulajdonrészének megvételére, az ajánlat 12-14 milliárd, de vannak mások is. Az olasz sajtó úgy tudja, hogy az Air-France-KLM is indulna a versenyben, sőt, az Indigo Partners is, amelynek csoportjához tartozik a Wizz is. Végül szintén lapjelentések szerint az amerikai óriástársaságok egyike, a Delta is jelezte érdeklődését az ITA iránt. A privatizáció második lépcsőjében a mostani állami tulajdonos is piacra dobná a részesedését.

Mindezek közül a Lufthansa már mondhatni régi jelölt. Még az államosítás előtti privatizációs próbálkozások során is komolyan felmerült, hogy az Alitalia  a csoport részévé válik, majd az ITA megalakulása után is a németek voltak az első tárgyalópartnerek. Azonban akkor is sokan emlékeztettek arra, hogy a Lufthansa belépését a tulajdonosi körbe politikai körök kifejezetten nemzeti alapokon ellenzik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek