Itt a metrópótlás ütemterve!

iho   ·   2016.04.27. 16:15
00kicsi

A tervek elkészítése 2015-re nyúlik vissza, ez év őszén részletes, átfogó utasszámlálást tartottak a 3-as metró vonalán. A megkérdezettek egy része a metrópótló helyett más útvonalakat kíván választani a munkahelyre, iskolába eljutásra, a normál csúcsidőszaki forgalom 20–30 százalékos csökkenésével számolhat tehát a BKV. A pótlóbuszok közlekedését azonban jelentősen befolyásolják a felszíni közlekedés jellegzetességei, például a 90 másodperces periódusú közlekedési lámpáknál egy zöld jelzésre legfeljebb két csuklós busz haladhat át. A férőhelykínálat a metró tizenötezres irányonkénti adataival szemben így 8400-ra csökken.

Első ütem: Lehel tér–Újpest-központ és Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest

Két pótlóbusz-viszonylatot (Lehel tér–Rózsa utca és Lehel tér–Újpest-központ) terveznek. Komoly szerep hárul a párhuzamos Lehel és Béke utcákon közlekedő 14-es villamosra, amely – a káposztásmegyeri végállomás kapacitása miatt – 4,28 percesnél sűrűbb követésre nem alkalmas. Megoldás lehet a BKV tanulmánya szerint a 12-es villamos újbóli Lehel téri végállomásoztatása, kettő helyett háromkocsis Tatra-szerelvényekkel. A Lehel tértől minden harmadik villamos lenne 12-es, hogy a 14-es viszonylat kapacitása jelentősen ne csökkenjen.

(a térképek forrása: BKV)

Sokan választanák a Népligettől az 1-es villamost is, amelynek egy Bécsi út/Vörösvári út–Népliget közti, betétjáratos sűrítése lenne indokolt. Az alapjárat sűrűsége négy percre csökkenne, az 1A betétjárat szintén négy percenként közlekedne, kétperces közös követést nyújtva az érintett szakaszon. Szükséges ezen kívül a 20-as, 30-as buszcsalád sűrítése és a 34-es, 106-os buszok Lehel térig közlekedtetése.

A déli szakaszon Kőbánya-Kispest–Nnagyvárad tér és Határ út–Nagyvárad tér között járnának pótlóbuszok. A szükséges kapacitást a Határ út helyett a Nagyvárad térig hosszabbított 84E, 89E, 94E, 294E buszok is növelnék. Szintén a Nagyvárad térig járna az Alacskai úti lakóteleptől a 254E, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérről a 200E és a Havanna lakóteleptől a 136E autóbusz. A gyűrűs irányú, tehermentesítő 85-ös és 85E buszok sűrűbben, csúcsidőben öt percenként járnának. Új buszviszonylat indulna 223E számmal Pesterzsébet városközpontja és a Boráros tér között.

Az I. ütem északi szakaszán a pótlás kilencven plusz autóbuszt és húsz villamosszerelvényt jelentene, a déli szakasz igénye százhét autóbusz.

Második ütem: Nagyvárad tér–Lehel tér

A pótlóbusz útvonalának kritikus pontja a Kiskörút. A metrópótlás idejére a tervező javaslata, hogy a 47-es, 49-es villamosok közlekedése ideiglenesen szüneteljen a Kiskörúton, és a 9-es buszok is az úttestet használják – maximálisan előnyt adva a metrópótlók közlekedésének. Ez az álláspont a BKV szerint elfogadhatatlan, az elvégzett szimulációs vizsgálat szerint a szűk keresztmetszetet jelentő Astoria csomópontnál óránként nyolcvan csuklós busz és tizenkettő villamos tud közlekedni. A megállóperont hatvanhat méteresre kellene hosszabbítani, hogy egy villamos és két autóbusz tudjon egyszerre utast cserélni.

A második ütem felújításánál a Nagykörútra tevődhet át a forgalom jó része, azonban a kapacitás felső határán közlekedő 4-es és 6-os villamosok tovább már nem sűríthetők. Kerülő utat jelenthet még az 1-es villamos, a 20-as, 30-as buszcsalád, a 85-ös és a 85E autóbusz is. Vizsgálták a 115-ös busz útvonalának meghosszabbítási lehetőségét a Nagyvárad térig, de a végleges javaslatban ez már nem szerepel. A második ütem százhat többlet autóbuszt és tizenegy villamosszerelvényt igényelne, ez a metró teljes csúcsidei kapacitásának mintegy hetven százaléka.

Harmadik ütem: Deák Ferenc tér–Árpád híd

Egyetlen viszonylat látná el csupán a metrópótlást, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton közlekedve. Kerülő útirányokra a betétjárattal sűrített 1-es villamosokat, a 4-es, 6-os villamosokat és a 20-as, 30-as buszcsaládot lehetne igénybe venni, új és módosított útvonalú járatokra nem lesz szükség. A többlet járműigény a buszoknál nyolcvanhat, a villamosoknál tizenegy lenne.

A pályafelújítás idején a metró a megmaradt szakaszokon hétköznap rövidített üzemidővel, 5–20 óráig, hétvégén pedig egyáltalán nem közlekedne, ezen időszakokban az Újpest, Rózsa utca–Határ út és Újpest-Központ–Kőbánya-Kispest között járna két pótlóviszonylat, legsűrűbben négyperces követéssel. Ezen időszakok kilencvennyolc plusz autóbuszt és tizenegy villamost igényelnének.

Még mindig nem tudjuk azonban, hogy milyen autóbuszok járnának a metrópótlón és a sűrített egyéb járatokon, a Fővárosi közgyűlés még mindig nem döntött az amúgy tendergyőztes szóló Solaris és csuklós Modulo autóbuszok beszerzéséről. A villamosoknál a CAF-flotta első teljes kontingense addigra már forgalomba állhat, és talán a Tatrák felújítása is halad olyan ütemben, hogy a szükséges járműmennyiség kiadható legyen.

A teljes anyag a BKV honlapjáról tölthető le.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek