Itt bizony a végrehajtás priorizálva van a 3-as metrónál!

MTI/iho   ·   2014.08.25. 14:20
rkbpkozgy_0

Döntött a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésén a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, valamint arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítására vonatkozó tender kiírására. A testület a javaslat elfogadásával deklarálta a beruházás „végrehajtásának prioritását”, valamint döntöttek arról is, hogy a kormány határozatával összhangban felkérik a BKV Zrt.-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására. Ebben az előterjesztés szerint folyamatosan együtt kell majd működnie a fővárosi önkormányzattal és a BKK Zrt.-vel. A közgyűlés hétfői döntésével felhatalmazta a főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges minden előkészítés és tárgyalás lefolytatására, továbbá arra, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert a nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse és a szükséges döntési javaslatok terjessze a testület elé. A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett, az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt-PM független képviselői voksoltak nemmel.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója (b–j) a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén a városháza dísztermében. A közgyűlés döntött a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, valamint arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítására vonatkozó tender kiírására (fotók: MTI/Beliczay László)

A Fővárosi Közgyűlés a főpolgármestert felhatalmazta arra is, hogy a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása kapcsán a finanszírozási lehetőségekről a kormánnyal folytassa a tárgyalásokat, arra is tekintettel, hogy a kormány mérlegeli európai uniós vissza nem térítendő támogatás biztosítását a beruházáshoz. Az előterjesztés szerint a szükséges felújítással a 3-as metró járműparkjának élettartama minimum húsz évvel hosszabbítható meg.

Még az ülés előtt nyilatkozták

Az Együtt-PM nem ért egyet a fideszes városvezetéssel abban, hogy új szerelvények helyett a meglévők felújításával korszerűsítsék a 3-as metrót. Erről Hanzély Ákos, a párt politikusa, fővárosi képviselő beszélt újságíróknak hétfőn, a Fővárosi Közgyűlés metrófelújítás menetéről döntő rendkívüli ülése előtt. Az ellenzéki politikus azt mondta, bohózatnak tartják a közgyűlés előtt lévő előterjesztést, amely alapján felesleges is közbeszerzést kiírni. Hanzély Ákos szerint ugyanis kormánypárti háttéralku van a háttérben, hiszen a felújítást vélhetően csak a gyártó cég képviselője lesz képes elvégezni. Kiemelte, az Együtt-PM elfogadhatatlannak tartja, hogy komoly tanulmányok nélkül, „nullára amortizált” harminc éves szerelvényeket újítsanak fel az új metrókocsik árának kétharmadáért. A kormány előterjesztését később a közgyűlésben a Fidesz mellett az MSZP és a Jobbik is támogatta, kizárólag az Együtt-PM két politikusa voksolt nemmel.

 

Előbb jól átgondolták...

„A járműpark felújítása a vonal üzemi fenntartása mellett várhatóan több évet fog igénybe venni” – áll a javaslatban. Mint az előterjesztésben írták, a finanszírozási konstrukció kidolgozása és a kormányzattal, valamint a lehetséges finanszírozókkal való egyeztetése a járműfelújítás megkezdésének feltétele. A felújítási tender mielőbbi indítása érdekében a tárgyalásokat még idén ősszel le kell folytatni. A konkrét hitelfelvételről a potenciális finanszírozókkal – különösen az Európai Beruházási Bankkal (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) és a kereskedelmi bankokkal – történő egyeztetések és a kormányzati tárgyalások lezárása után lehet konkrét döntést hozni – olvasható az előterjesztésben.

Majd megszavazták: Tarlós István főpolgármester (b2), Wintermantel Zsolt (háttal, b) és Ughy Attila képviselők (Fidesz-KDNP), valamint Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes (háttal, j) a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén a városháza dísztermében

Tarlós István főpolgármester az ülésen elmondta, igyekeznek megoldani azt, amit évtizedeken keresztül senki nem oldott meg. A szerelvények felújításához szükséges hitelfelvétel kapcsán emlékeztetett, hogy a kormány megszüntette az önkormányzat 180 milliárd forintnyi hitelállományát. Most ennek mintegy egyharmadáról van szó – jegyezte meg. Közölte, új szerelvényeket csak európai uniós támogatással tudnának vásárolni, és a kormány a szerelvények felújítását támogatta.

Szerintük

Az MSZP a jelenlegi balesetveszélyes helyzet megváltoztatása érdekében támogatja a 3-as metró fideszes városvezetés által javasolt felújítását. A szocialisták álláspontját Horváth Csaba, a párt fővárosi frakcióvezetője és képviselőtársa, Tüttő Kata ismertették újságíróknak hétfőn, a Fővárosi Közgyűlés metrófelújítás elindításáról döntő rendkívüli ülése előtt. Horváth Csaba hangsúlyozta, akkor értenek egyet a metrószerelvények felújításával, ha a megjavított kocsik várható élettartalma megegyezik majd az új szerelvényekével, vagyis a következő 35–40 évben komolyabb szervizelés nélkül használhatók lesznek. A szocialista politikus beszélt arról is, jobban örülnének, ha a főváros hitelfelvétel nélkül állami támogatásból oldaná meg a 3-as metró felújítását.
A Jobbik szerint a fideszes városvezetésnek nem hitelfelvételből, hanem állami támogatásból kellene megoldania a 3-as metró korszerűsítését. Szabó György, a Jobbik budapesti képviselője erről hétfőn, a Fővárosi Közgyűlés metrófelújítás elindításáról döntő rendkívüli ülése előtt beszélt újságíróknak. Az ellenzéki politikus szerint a korábbi balliberális városvezetés húsz évig nem foglalkozott a 3-as metró felújításával, az új fővárosi közgyűlés pedig hiába készítette el a korszerűsítési terveket 2011-re, a kormány évekig halogatta az ügyet, holott a megvalósításba európai uniós forrásokat is bevonhatott volna. Szabó György ennek ellenére aláhúzta azért szavazzák meg a javaslatot, mert „egyetlen emberélettel sem kívánnak játszani”.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.